تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : آواربرداري و تعميرات در معدن زمستان يورت آزادشهر آغاز شد
چهارشنبه، 31 خرداد 1396 - 13:55     کد خبر: 79907

ترابر نيوز: مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي گلستان از بازگشايي معدن زغال سنگ زمستان يورت آزادشهر به منظور آواربرداري و تعميرات معدن و بازگشت به كار ۶۰ معدنچي خبر داد.
ترابر نيوز:

آواربرداري و تعميرات در معدن زمستان يورت آزادشهر آغاز شدبه گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ؛و به نقل از روابط عمومي اداره كل تعاون كار و رفاه اجتماعي گلستان، سعيد مازندراني گفت: روز شنبه اين هفته بازديد مجددي از معدن انجام شد و در نشستي موضوعات دوباره مورد بازبيني قرار گرفت و از يكشنبه ۲۹ خرداد معدن زمستان يورت بازگشايي شد.

وي با تاكيد بر اينكه  بازگشايي  معدن زمستان يورت آزاد شهر به منظور آوار برداري و تعميرات معدن انجام شده نه بهره برداري، افزود: كار از تونل شماره دو و سه معدن آغاز مي‌شود و در مرحله نخست ۶۰ نفر از كارگران بازگشت به كار شدند.


مازندراني با يادآوري اينكه بعد از آن هم ۱۰۰ نفر از كارگران معدن ملچ آرام به كار باز مي‌گردند، ادامه داد: ايمني، بازسازي و تعميرات معدن زمستان يورت ۴۵ روز زمان نياز دارد و پس از اتمام آن و بازديد‌هاي كارشناسان اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعي و صنعت، معدن و تجارت و نداشتن مشكل، مجوز بهره برداري براي معدن صادر مي‌شود.

مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي گلستان در ادامه اظهار كرد: جلسه مشتركي با حضور دو گروه از نمايندگان كارگران معدن زمستان يورت و ملچ آرام كه هر دو زير مجموعه شركت شركت البرز شرقي هستند، مديرعامل شركت، مديركل صنعت، معدن و تجارت و اطلاعات استان و ما برگزار شد.

وي با اشاره به اينكه اين جلسه به منظور ايجاد تفاهم بين كارگران معدن و كار برگزار شده بود، افزود: در واقع اين نشست براي رفع دغدغه كارگران، بازگشت مجدد آن‌ها به كار و از سر گيري فعاليت معدن برگزار شد.

مازندراني ادامه داد: در اين جلسه كارگران معدن ۱۱ خواسته داشتند و مشخص شدن مقصران اين حادثه مهم‌ترين خواسته و دغدغه آن‌ها بود.

وي با يادآوري اينكه تشخيص مقصر يا مقصران حادثه و ميزان قصور آن‌ها در صلاحيت قوه قضاييه (دادگستري) است، اضافه كرد: ما در اين جلسه قول داديم پيگير اين موضوع باشيم و به آن‌ها اطمينان داديم دادستاني با جديت اين ماجرا را دنبال مي‌كند و نتايج را اعلام خواهد كرد.

مازندراني به ساير خواسته‌هاي معدنچيان هم اشاره و تصريح كرد: داشتن حقوق و مزايا، قرارداد كار، ايمني، وسايل ايمني در معدن، طبقه بندي مشاغل براي كارگران، مسائل بيمه‌اي و كار سخت و زيان آور و ... از ديگر خواسته‌هاي مطرح شده از سوي نمايندگان كارگران معدن در اين جلسه بود.

وي خاطرنشان كرد: قرارداد كار يكي از خواسته‌هاي معدنچيان بود كه پيمانكار معدن قول داد قرارداد‌هاي سه ماهه با كارگران امضاء كند و اگر شرايط معدن و درآمد‌هاي آن مناسب بود قرارداد‌ها به ۶ ماهه و يكساله تبديل شود.

مازندراني بيان كرد: همچنين كارگران دغدغه پرداخت نشدن به موقع و معوق شدن حقوق و مزايا و متناسب نبودن حقوق با فعاليت انجام شده را داشتند كه پيمانكار تعهد كرد حقوق و مزاياي كارگران طبق قانون كار پرداخت شده و طبقه بندي مشاغل انجام شود.

وي با بيان اينكه اجراي طبقه بندي مشاغل و صدور احكام بر اساس آن از ابتداي فروردين ماه امسال توسط پيمانكار انجام شده بود، اظهار كرد: طبقه بندي مشاغل در خصوص تعدادي از كارگران انجام شده بود و يكي از مزاياي آن افزايش ۴۰ تا ۵۰ درصدي حقوق كارگران است.

مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان گلستان به جزييات طبقه بندي مشاغل هم اشاره كرد و گفت: در اين روش حقوق و مزاياي كارگران بر اساس سختي كار، تجربه و مهارت و ... تعيين مي‌شود كه در مجموع به نفع كارگران بوده و نسبت به قانون كار، حقوقش بيشتر است.

وي افزود: خلع بيمه‌اي و صادر نشدن فيش حقوقي براي كارگران از ديگر دغدغه‌ها و گلايه‌هاي مطرح شده در اين نشست بود كه پيمانكار قول داد و تعهد كرد اين موضوعات حل و فيش حقوقي صادر شده و ميزان كاركرد، نوع شغل و ... در آن ذكر شود.

وي ادامه داد: كارگران همچنين خواستار تعطيلي كار معدن در روز‌هاي تعطيلي رسمي بودند و اينكه در روز‌هاي تعطيل رسمي بالاجبار به كارگيري نشوند؛ ظاهرا پيش از آن در روز‌هاي تعطيل مانند اعياد و ... بايد در سر كار حاضر مي‌شدند كه مقرر شد از اين به بعد مطابق مشاغل سخت و زيان آور اعمال شود.

مازندراني به جزييات اين موضوع هم اشاره و تصريح كرد: بر اساس قوانين مشاغل سخت و زيان آور كارگران ۶ ساعت در شبانه روز كار كرده و حقوق هشت ساعت را دريافت مي‌كنند و همچنين مرخصي آن‌ها به جاي ۳۰ روز در سال ۳۵ روز است.

وي اضافه كرد: كارگران همچنين دغدغه جدي در رعايت مسائل ايمني و تجهيزات و امكانات در اين حوزه داشتند كه مديرعامل شركت گزارش داد دستگاه‌ها خريداري شده و اقدامات لازم براي تهويه و ايمني كارگاه انجام خواهد شد.

به گفته مازندراني حقوق‌هاي معوق از ديگر نگراني‌ها بود كه مدير عامل گزارش داد حق و حقوق معوق كارگران پرداخت شده و تنها بخشي از حقوق كارگران معدن ملچ آرام باقي مانده است.

وي تصريح كرد: كارگران خواستار امضاء قرارداد‌هاي كار با مديريت معدن به جاي پيمانكار بودند كه مديرعامل قول داد اين موضوع را در هيئت مديره مطرح كند و اگر مشكل قانوني نداشت و در مجمع عمومي به تاييد رسيد، اجرايي شود.

مازندراني به قول‌هاي داده شده از سوي مسئولان هم اشاره و خاطرنشان كرد: ما هم قول داديم نظارت‌ها و آموزش را بيشتر كنيم و تفاهم نامه‌اي كه سال گذشته بين فني و حرفه‌اي و اداره تعاون در خصوص آموزش‌هاي ايمني مربوط به معدن به امضاء رسيده بود و در اجرا مشكل داشت، را اجرايي كنيم.

مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان گلستان يادآور شد: در اين جلسه (۲۳ خرداد) تمام دغدغه‌ها و گلايه‌هاي كارگران مطرح و براي آن‌ها تصميم گيري شد.

وي بيان كرد: بر اساس تفاهم ايجاد شده در اين جلسه قرار شد اگر مشكلي پيش نيايد از روز شنبه اين هفته معدن زمستان يورت بازگشايي شود.

به گفته مازندراني در جلسات برگزار شده در هفته اخير هم كارگران و هم كارفرما ارتباط خوب و به دور از خصومت و درگيري داشتند و دو طرف به خواسته‌هاي يكذيگر تمكين كردند.

وي تصريح كرد: يكي از توافق مهم اين جلسات، برگزاري نشست‌هاي فصلي با حضور كارشناسان، كارگران و مسئولان و مديران شركت بود تا حوادث تلخ تكرار نشود.

انتهاي پيام/


برگشت به تلکس خبرها