تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : هيچ‌كسي نمي‌تواند به قرارداد خريد بوئينگ خلل وارد كند
دوشنبه، 22 آذر 1395 - 13:42     کد خبر: 76529

ترابر نيوز: هيچ‌كسي نمي‌تواند به قرارداد خريد بوئينگ خلل وارد كند
ترابر نيوز:

بوئينگ 9

اصغر فخريه كاشان در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: طبق توافق وزارت راه و شهرسازي با شركت بوئينگ، شش فروند هواپيما در سال ۲۰۱۸ وارد ايران مي‌شود كه اولين فروند در آوريل ۲۰۱۸ مي‌آيد. در سال ۲۰۱۹ نيز شش فروند، سال ۲۰۲۰ سه فروند و مابقي به تدريج تا سال ۲۰۲۶ وارد ايران مي‌شود.

وي درباره‌ اين‌كه آيا كنگره آمريكا مي‌تواند در مسير اين قرارداد مانع‌تراشي كند؟ گفت: توافق با بوئينگ بر اساس روح برجام و مجوز اوفك انجام شده است، بنابراين بر اساس قانون نمي‌تواند مشمول توافقات يا مانع‌تراشي‌هاي آتي شود. ضمن اين‌كه راي كنگره آمريكا مبني بر تمديد تحريم‌هاي ايران هنوز به قانون تبديل نشده است.

قائم مقام وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: قرارداد خريد هواپيماي بوئينگ به صورت بين‌المللي ثبت شده و كشورهاي اروپايي هم عضو آن هستند، لذا يك كشور نمي‌تواند به صورت يكطرفه آن را لغو كند. در برجام نيز تاكيد شده كه فروش هواپيما به ايران مجاز است.

فخريه كاشان هم‌چنين با بيان اين‌كه ايرباس قبل از بوئينگ وارد ايران مي‌شود گفت: در سال ۲۰۱۷ اولين فروند هواپيماي ايرباس از نوع ۳۲۱ وارد ايران خواهد شد، لذا فضا براي خريد هواپيما در آينده بسيار روشن و اميدواركننده است.

وي، امضاي قرارداد با بوئينگ را در شرايط دشوار كنوني كه ترامپ به عنوان رييس جمهور آينده آمريكا انتخاب شده و كنگره آمريكا موضع‌گيري‌هايي عليه ايران اتخاذ كرده اقدامي مهم ارزيابي كرد و گفت:  توانستيم با يك شركت آمريكايي پاي ميز مذاكره بنشينيم كه قرارداد خوبي امضا شد. البته همه قراردادهاي اين‌چنيني بايد به تصويب مقامات داخلي برسد و به همين دليل از بوئينگ مهلت ۳۰ روزه گرفته‌ايم تا تاييد نهايي را از مقامات بگيريم.

انتهاي پيام

 


برگشت به تلکس خبرها