ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : شهرداري تهران ۶۰ هزار ميليارد تومان به بانك ها بدهكار است
چهارشنبه، 29 دی 1400 - 09:07     کد خبر: 95366

ترابر نيوز:

شهردار تهران با بيان اينكه از لايحه بودجه سال آينده بيش از ۱۲۰ هزار ميليارد تومان آن بابت تملك دارايي است و بايد بابت ديون و بدهي داده شود، اعلام كرد: هم اكنون بيش از ۸۵ هزار ميليارد تومان شهر بدهكار است كه ۶۰ هزار ميليارد آن مربوط به بدهي بانك ها است.

 

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

ايرنا: شهردار تهران با بيان اينكه از لايحه بودجه سال آينده بيش از ۱۲۰ هزار ميليارد تومان آن بابت تملك دارايي است و بايد بابت ديون و بدهي داده شود، اعلام كرد: هم اكنون بيش از ۸۵ هزار ميليارد تومان شهر بدهكار است كه ۶۰ هزار ميليارد آن مربوط به بدهي بانك ها است.

 

عليرضا زاكاني روز سه شنبه در حاشيه تقديم لايحه بودجه سال آينده در شوراي شهر تهران به خبرنگاران اظهار داشت: حدود ۱۰ هزار ميليارد تومان براي پازپرداخت بدهي‌هاي شهرداري در دستور كار قرار داده ايم.

شهردار تهران اضافه كرد: تلاش داريم با تامين اعتباري كه براي ۵۸ هزار و ۶۰۰ ميليارد تومان مي توان انجام داد، در توافقات بعدي كه از طريق تبصره‌ها و مجوزهايي كه از شوراي شهر گرفته مي‌شود، امكاني فراهم شود كه همه شهر را يكپارچه در مسير آبادي و آباداني مشاهده كنيم.

وي تاكيد كرد: يكي از اشكالات ما اين است كه نمي‌گذاريم مردم كار كنند در حالي اگر زمينه فراهم شود مردم به خصوص در حوزه سرمايه‌گذاري بسيار خوب كار مي‌كنند.

زاكاني گفت: علت اصلاحيه بودجه هم اين بود كه قواعدي را در شهر تهران براي خود دست و پا كرديم كه اين قواعد مانع كار مردم است؛ ما زندگي مردم را داخل يك مجموعه محبوس كرديم و مي‌گوييم تلاش كنيد.

شهردار تهران افزود: به چند دليل قائليم كه ۵۶ هزار ميليارد تومان محقق مي‌شود، نخست اينكه حتي باتوجه به افزايش تورم، ايجاد زمينه‌اي كه در ماليات بر ارزش افزوده وجود دارد، درآمد پايداري را ايجاد مي‌كند و سال آينده كه اين ماليات افزايش پيدا كند درآمد خوبي براي شهرداري ايجاد خواهد كرد.

وي ادامه داد: نكته بعدي اين است كه سياست‌ها و لوايحي به شوراي شهر تهران ارايه مي‌كنيم كه امكان ساخت و ساز و رونق در اين حوزه را افراهم كند.

شهردار تهران گفت: نكته سوم استفاده از ابزارهاي نوين مالي است كه براي شهرداري امكاني را ايجاد مي‌كند كه كار را رونق دهيم و با مشاركت مردم آورده‌هاي آنان را در خدمت شهر و رشد و تعالي شهر قرار دهيم.

وي ادامه داد: چهارم مولدسازي دارايي‌ها است كه در گذشته انجام نشده و حالا در حال انجام است.

زاكاني املاك شهرداري تهران را شبيه كاركرد نفت براي دولت خواند كه هم مفيد و هم مفسده زا و مضر مي تواند باشد.

وي گفت: قرار است همه املاك شهرداري شناسايي و ثبت شود و ناظر به مولدسازي آن بخشي كه مي‌توان مولدسازي كرد بايد طرح و ايده بگذاريم و مولدسازي كنيم.

پيشنهاد امروز
Yektanet: Vaccine

زاكاني ادامه داد: اينكه در گذشته اين رويكرد رخ نداده به اين دليل بوده كه زيرساخت‌ها وجود نداشت و اراده‌اي نبوده و در گذشته قفل‌هايي بر شهر زده بودند كه در عمل شهر را دچار مشكل كرده بودند.

وي با بيان اينكه به دنبال تحول به خصوص در حوزه شهرسازي هستيم گفت: چندين سرفصل مد نظر قرار داده شده كه تامين شود و به اين اعتبارات هم قانع نيستيم و به شدت دنبال كارهاي مشاركتي هستيم.

شهردار تهران تاكيد كرد: استفاده از ابزارهاي نوين مالي، مولدسازي دارايي ها، استفاده از سهم چهار درصدي ماليات برارزش افزوده و باز شدن گره ساخت و ساز در شهر مواردي است كه بودجه ۱۴۰۱ شهرداري را عملياتي مي كند.

وي با اشاره به تقديم نخستين بودجه‌ شهرداري در دوره ششم شوراي اسلامي شهر تهران، گفت: پايتخت را داراي نيازهايي مي‌بينيم كه بسيار زياد است و تشنگي خدمت در آن مشاهده مي‌شود؛ اين نيازها هم ناظر به تقويت زيرساخت‌هاي شهري و هم ناظر به حوزه‌هاي نرم افزاري و آنچه كه تحت عنوان روح و كالبد شهر از آن ياد مي‌شود، است.

نامگذاري هفته اي به نام سرمايه گذاري

زاكاني با بيان اينكه در خرداد سال آينده قرار است هفته‌اي به نام هفته سرمايه‌گذاري تهران داشته باشيم، گفت: قرار است پروژه‌هاي بزرگي كه هر كدام به هزاران ميليارد تا ۱۰ها هزار ميليارد تومان اعتبار نياز دارد، چه از طريق سرمايه‌گذاري مستقيم از سوي سرمايه‌گذاران و چه به صورت شركت پروژه در بورس عرضه شود.

وي با تاكيد بر لزوم استفاده از ابزارهاي نوين مالي، افزود: اميدواريم سال آينده سال بسيار پررونقي براي شهر تهران باشد و از طريق گشايش‌هاي جدي كه در حوزه شهرسازي و در حوزه مشاركت براي شهر تهران خواهيم داشت، آمادگي پاسخگويي به نيازهاي شهر و شهروندان را داشته باشيم.

 «عليرضا زاكاني» شهردار پايتخت امروز /سه شنبه/ با حضور در چهل و يكمين جلسه شوراي اسلامي شهر تهران، لايحه بودجه اصلي را با رقم پيشنهادي ۵۶ هزار و ۸۶۹ ميليارد تومان تقديم شورا كرد.

بودجه سال گذشته شهرداري تهران ۴۷ هزار و ۶۸۷ ميليارد تومان به همراه ۲ هزار و ۲۷۴ ميليارد تومان بودجه براي اجراي ۳۲ طرح خاص، بود كه بعد از اصلاحات به ۳۷ هزار ميليارد رسيد.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها