ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : كاهش ۵ درصدي لكوموتيوهاي فعال در كشور/ ضرورت استفاده از توليدكنندگان ايراني كِشنده ريلي
چهارشنبه، 21 مهر 1400 - 13:37     کد خبر: 94511

ترابر نيوز:

كاهش 5 درصدي لكوموتيوهاي فعال در كشور/ ضرورت استفاده از توليدكنندگان ايراني كِشنده ريلي

درحالي خرداد ۹۸ بالغ بر ۷۱۰ دستگاه لكوموتيو در بخش ريلي كشور فعال بود كه خرداد امسال با كاهش حدود ۵ درصدي به ۶۷۶ دستگاه كاهش يافته است.

خبرگزاري تسنيم-  بهره‌وري خطوط ريلي كشور حدود يك سوم ميانگين جهاني است. علاوه بر بهره وري پايين، در استفاده از خطوط ريلي، واگن ها و  لكوموتيوهاي موجود نيز استفاده بهينه اي نمي شود. در زمان حاضر عدم نگهداري صحيح و خارج شدن متعدد لكوموتيوها از خدمت نيز به اين موضوع اضافه شده است.

بهره برداري از لكوموتيو به طور عميقي با تعمير و نگهداري مستمر مرتبط است. در ايران نيز فرآيندهاي نگهداري تا پيش از اين به طور منظم انجام مي شد، اما در دوسال اخير شرايط به گونه ديگري رقم خورده است. عدم پيشبرد قراردادها با پيمانكاران نگهداري لكوموتيو و عدم تسويه بدهي هاي سنگين اين شركت به آن ها باعث شده تا رويه تعمير و نگهداري لكوموتيوها با مشكل مواجه شده و كِشنده‌هاي خطوط ريلي با نرخ سريعي نسبت به گذشته از چرخه خدمت خارج شوند.

نگاهي به آمار لكوموتيوهاي موجود در كشور نشان مي‌دهد خرداد سال 98 بالغ بر 710 لكوموتيو در بخش حمل و نقل ريلي فعال بوده است. اين رقم اما در خرداد 1400 به 676 دستگاه كاهش يافته است. اين در حالي است كه به گفته دست اندركاران بخش لكوموتيو در اين مدت 35 دستگاه لكوموتيو جديد به ناوگان ريلي كشور اضافه شده است.

طي 2 سال اخير حدود 50 كِشنده زمينگير شده است؛ لكوموتيوهايي كه سرمايه هاي كشور بوده و ارزش دستگاه هاي از گردش خارج شده بيش از 2 هزار ميليارد تومان تخمين زده مي شود. اين رويه گورستاني از لكوموتيوهاي زمينگير شده را ايجاد كرده و روز به روز نيز به تعداد آن ها افزوده مي شود.

كمبود لكوموتيو بر حمل ريلي نيز تاثير گذاشته و گردش بار در شبكه ريلي كشور را نيز با مشكل مواجه كرده است. محموله هاي ريلي هم اكنون در انتظار تخصيص لكوموتيو بوده و زمينگير شدن حدود 5 درصد از لكوموتيوهاي كشور در مدت اخير، باعث افت بيشتر بهره وري شبكه ريلي شده است.

فارغ از تعمير و نگهداري لكوموتيوهاي فعال، شبكه سراسري راه‌آهن به كِشنده هاي جديد نيز نياز دارد. هم اكنون برخي شركت هاي شاخص توليدكننده داخلي توان خود را براي ساخت لكوموتيو به اثبات رسانده و آمادگي دارند تا در زمينه توليد، نوسازي و حتي مديريت كامل لكوموتيوها به ميدان بيايند.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها