ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : گازسوز كردن 20هزار خودرو سنگين به كجا رسيد؟
پنجشنبه، 7 فروردین 1399 - 11:42     کد خبر: 91920

ترابر نيوز: خبر زير در سال 97 منتشر شد و تا كنون مشخص نيست اين طزح بزرگ ملي به چه سرانجامي رسيده است
ترابر نيوز:
جزئيات گازسوز كردن ۲۰ هزار خودروي سنگين اعلام شد

مدير CNG شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي با اشاره به طرح CNG سوز كردن ۲۰ هزار خودروي سنگين اظهار كرد: كار تبديل و گازسوز كردن بر عهده وزارت صنعت است و زمان دو ساله به ما پيشنهاد داده‌اند. اولويت خودروهاي درون‌شهري در كلان‌شهرها هستند كه آلودگي بيشتري توليد مي‌كنند و اتوبوس‌ها كه بيشترين تردد را داخل شهر دارند. خودروهاي مرزي هم براي كنترل قاچاق در اولويت هستند.

حميد قاسمي ده چشمه در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره بيان اينكه براي گازسوي كردن خودروهاي سنگين ابتدا همه اقداماتي كه براي انجام اين كا در دنيا انجام شده بود را مورد بررسي قرار داده‌ايم، اظهار كرد: در كشورهايي مانند چين، آرژانتين، آمريكا و كانادا خودروهاي سنگين گازسوز هستند. اين كشورها اكثرا اقتصاد محور هستند و ما هم بايد به اين سمت حركت كنيم. پيشنهاد اوليه گازسوز شدن خودروها از سوي بخش خصوصي مطرح شده است. نمونه‌هايي هم ساختند كه در قزوين به صورت پايلوت استفاده مي‌شود و در تهران هم قرار است ۱۰ نمونه مورد استفاده قرار بگيرد.

وي از مذاكره با شركت‌هاي بزرگ دنيا براي گازسوز كردن موتورها خبر داد و افزود: شركت فولكس واگن آلمان چندي پيش از گاز ايران نمونه برداري كرد و نمونه موتوري كه بر اساس گاز ايران ساخته را به ايران تحويل داده است. اين موتور با يك بار سوخت‌گيري CNG، ۱۰۰۰ كيلومتر مسافت طي مي‌كند. هدف ما اين است كه اين تكنولوژي را بومي كنيم. اين شركت ۱۲ هزار موتور آماده براي واردات به ايران دارد.

گازسوز كردن ۲۰ هزار خودروي سنگين در قدم اول

قاسمي در ادامه با بيان اينكه به طور كلي ۲۴۰ هزار خودروي سنگين در كشور تردد مي‌كند، گفت: در نخستين قدم ۲۰ هزار خودرو گازسوز مي‌شوند و اگر اين طرح نتيجه بخش بود آن را توسعه خواهيم داد.

وي درمورد اينكه گازسوز كردن خودروهاي سنگين وظيفه شركت ملي پخش است يا خير؟ توضيح داد: در يكي از بندهاي اساسنامه شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي آمده است كه سيسات‌گذاري، اعمال مديريت كارفرمايي، انجام فعاليت‌هاي مهندسي، تامين تجهيزات و سامانه‌هاي مورد نياز از خارج و داخل كشور به منظور توسعه، ساخت و راه اندازي جايگاه‌هاي تك منظوره عرضه CNG و تبديل سوخت خودرو و موضوعات مرتبط گازسوز كردن خودرو بر عهده شركت ملي پخش است. بهينه سازي براي كل كشور تصميم مي‌گيرد و خط مش تعيين مي‌كند و ما بايد فعاليت‌هاي اجرايي آن‌ را با اجازه شوراي اقتصاد انجام دهيم.

گازسوز كردن خودرورها توسط وزارت صنعت

مدير CNG  شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي  با بيان اينكه كار تبديل و گازسوز كردن بر عهده وزارت صنعت است، گفت: وزارت صنعت هم پذيرفته است و زمان دو ساله به ما پيشنهاد داده‌اند. در حال حاضر ۴۰۰ شركت تبديل هم وجود دارد. قرار است اين فرايند توسط وزارت صنعت انجام شود و به تاييد سازمان ملي استاندارد برسد. زماني كه خودرو گازسوز شد در سامانه ثبت مي‌شود و در جايگاهم ركورد مي‌شود كه اين فرايند واقعا انجام شده است. بر اين اساس صرفه جويي كه حق خودروي مذكور است به آن تعلق پيدا مي‌كند.

پيشنهاد شركت پخش به وزارت صنعت

قاسمي با تاكيد بر اينكه تقاضاي شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي از وزارت صنعت توليد خودروي پايه گاز سوز است، اظهار كرد: طرحي پيشنهاد داديم كه طبق آن يك ميليون و ۵۰۰ هزار خودرو از ابتدا CNG سوز شود. زيرا در حال حاضر مشكل موتور گازسوز برطرف شده است و دانش آن موجود است. تا كنون نگران بوديم همچين موتوري وجود نداشته باشد يا موتورها كارايي لازم را نداشته باشند اما در حال حاضر شركت‌هاي بزرگ موتور را توليد كرده‌اند.

جزييات تامين سرمايه گازسوز كردن ۲۰ هزار خودروي سنگين

وي به اين سوال كه سرمايه مورد نياز براي گازسوز كردن ۲۰ هزار خودرو از چه محلي تامين مي شود، پاسخ داد: سرمايه آن از طريق ماده ۱۲ تامين مي‌شود. به عبارت ديگر صرفه‌جويي صورت مي‌گيرد، بعد از اينكه صرفه جويي محقق شد سرمايه تامين مي شود. وزارت صنعت در جايگاه‌ها دوربين‌هاي پلاك خوان نصب مي‌كند كه اين دوربين‌ها به شناسايي خودروهاي گازسوز كمك مي‌كند.

مدير CNG  شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي  از پيشنهاد يك خودروساز داخلي براي ساخت خودرو بدون مخزن بنزين خبر داد و افزود: اين پيشنهاد بسيار خوب است و درحال بررسي آن هستيم. نمونه را ساخته و فرستاده است و باك بنزين ندارد.

قاسمي درمورد قدرت و مصرف خودروهايي كه گازسوز مي‌شوند توضيح داد: طي اين فرآيند قدرت موتور از ۱۰۵ اسب بخار به ۱۴۱ اسب بخار تبديل مي‌شود و مصرف هم كاهش مي‌يابد. اين طرح تركيبي از طرح‌هاي داخلي و يك كشور خارجي است. قرار است طرف خارجي با سازنده داخلي جوينت شود. سهم آن‌ها ابتدا ۵۰ به ۵۰ است اما به مرور زمان سهم خارجي‌ها كم‌تر شده و هزينه تجهيزات كاهش مي‌يابد. صددرصد مخزن، اتصالات، رگولاتورها و فيلترها داخلي است.

۱۱۰۰ جايگاه CNG آماده خدمت‌رساني

وي درمورد آمادگي جياگاه‌ها براي عرضه CNG توضيح داد: ۱۱۰۰ جايگاه درحال حاضر آماده ارائه سرويس هستند. فقط لازم است سر نازل را عوض كنيم كه مشكلي ندارد و آماده است.

گازسوز كردن ۱۰ خودروي سنگين به صورت پايلوت

مدير CNG  شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي  با بيان اينكه ۱۰ خودرو به صورت پايلوت گازسوز شده‌اند، اظهار كرد: ۱۰ نمونه را در قزوين به عنوان پايلوت تبديل كرده و تحويل همان راننده داده شد. ۱۰ نمونه بعدي در تهران است. راننده‌ها راضي بودند و هزينه‌اي هم از آن ها گرفته نشد. ۵۰ درصد موتور گازوئيل سوز و ۵۰ درصد CNG سوز است. قيمت گازوئيل در حال حاضر ليتري  ۳۰۰ تومان و نرخ CNGكه به اتوبوس راني تهران تحويل داده مي‌شود  ۱۴۰ تومان است. قيمت گازوئيل ثابت نخواهد ماند اما ما تضمين مي‌كنيم قيمت CNG پنج سال ثابت بماند. از طرف ديگر زماني كه CNG جايگزين بنزين شد مي‌توانيم بنزين را صادر كنيم. ممكن است در نفت تحريم شويم اما در بنزين و گازوئيل تحريم پذير نيستيم.

قاسمي در ادامه با اشاره به امضاي قرارداد بلند مدت با كارخانه هاي تبديل، گفت: براي هر طرح پنج سال در نظر مي‌گيريم. دو سال كار را انجام دهند اما تا پنج سال بازپرداخت دست ما است و بازپرداخت موظف مي‌كند ايرادات و مشكلات را برآورده كند. البته شكل قرارداد طوري است كه سيستم‌هاي حمايتي رعايت شود.

وي با تاكيد بر اينكه طراحي گازسوزيورور چهار به بالا است، گفت: طراحي بايد بر اين اساس باشد. وقتي طرح اجرايي شد مشخص مي‌شود اثرات زيست محيطي آن چقدر بالا است.

خودروهاي در اولويت

مدير CNG  شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي  در ادامه با بيان اينكه طرح گازسوز كردن مراحل اوليه را براي اخذ مجوز طي مي‌كند، گفت: بايد مجوز از شوراي اقتصاد اخذ شود. اولويت خودروهاي درون‌شهري در كلان‌شهرها هستند كه آلودگي بيشتري توليد مي كنند و اتوبوس‌ها كه بيشترين تردد را داخل شهر دارند. از نظر توزيع و عرضه CNG مشكلي نداريم. سيستم‌هاي كوچك مقياس را تعبيه مي‌كنيم. البته خودروهاي مرزي هم براي كنترل قاچاق در اولويت هستند.

بر اساس اين گزارش، قاسمي پيش از اين از ارائه طرحي براي سي‌ان‌جي‌سوز شدن ۲۴۰ هزار خودروي ديزلي در كشور خبر داده و گفته بود: با اجراي اين طرح سهم سوخت سي‌ان‌جي در سبد سوخت خودروها ۱۳ درصد افزايش مي‌يابد و از ۲۰,۵ ميليون مترمكعب كنوني به ۲۳.۱ ميليون مترمكعب مي‌رسد. وي با تاكيد بر كاهش ۶ درصدي مصرف گازوئيل كشور با جايگزيني سوخت پاك در اين خودروها افزود: در صورت تصويب اين طرح كه با مشاركت و سرمايه‌گذاري بخش خصوصي انجام خواهد شد، از شيوه تبديل سوخت خودروها به سي‌ان‌جي استفاده خواهيم كرد.

انتهاي پيام

نظرات

 

 
 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها