ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : اصلاح شاخص بورس چقدر محتمل است؟
دوشنبه، 7 بهمن 1398 - 11:38     کد خبر: 91665

ترابر نيوز: شاخص بازار سهام ركورد‌هاي پي در پي ثبت مي‌كند و كار به جايي رسيده كه سناريو‌هاي اصلاح شاخص بورس به كم‌رنگ‌ترين شكل ممكن رسيده‌اند و پس از اندكي كاهش در شاخص، بلافاصله رشد مجدد شاخص بورس ادامه مي‌يابد. اما اين وضعيت تا چه زماني پايدار است؟
ترابر نيوز:
اصلاح شاخص بورس چقدر محتمل است؟
 
اقتصاد24 - دنياي اقتصاد در اين مورد تحليل كرده است: واقعيت اين است كه اين روزها، تثبيت ارزش دادوستد‌ها در سطوح بالاتر از ۳ هزار ميليارد تومان سبب شده تا هرگونه موج اصلاحي به سرعت با چرخش مسير همراه شود. در اين شرايط هر اصلاح قيمتي به فرصتي براي ورود سرمايه‌ها تبديل مي‌شود.

در اين اوضاع و احوال ديگر نگاه به معيار‌هاي ارزندگي سهام جايي ندارد و هرگونه عرضه‌اي با قدرت پول مهار مي‌شود. به اين ترتيب شاهد شكل‌گيري چرخه ورود پول‌هاي تازه و رشد قيمت سهام در بورس تهران هستيم.
 
چرخه‌اي كه با بي‌اعتنايي به متغير‌هاي واقعي همراه بوده و به‌نظر مي‌رسد جز با اتفاقات عجيب در هم شكسته نمي‌شود. مثال واقعي و نزديك عدم اعتناي بورس‌بازان به متغير‌هاي پيراموني، شيوع ويروس جديد در چين و سرايت آن به اروپا و آمريكا بود كه كاهش محسوس قيمت‌ها در بازار جهاني را به‌دنبال داشته است.
 
جايي كه هفته گذشته بهاي هر بشكه نفت برنت با افت حدود ۵ درصدي به كمتر از ۶۲ دلار رسيد و مس نيز كه بعد از امضاي توافق فاز اول تجاري بين چين و آمريكا به سقف ۱۰ ماهه خود رسيده و تا مرز ۶۳۰۰ دلاري در هر تن پيش رفته بود، ريزش ۳۷۰ دلاري را در هفته گذشته تجربه كرد و به زير مرز ۶ هزار دلاري بازگشت.

هر چند به‌دنبال افت قيمت‌هاي جهاني، سهام شركت‌هاي كالامحور بورس تهران با كاهش اقبال از سوي معامله‌گران مواجه شدند، اما با توجه به گزارش‌هاي ضعيف دوره‌اي چندان نيز شرايط نامطلوبي را تجربه نكردند.
 


كمرنگ شدن سناريوي اصلاح؟

 

هر چند منطق‌هاي بنيادي مي‌تواند بر مسير قيمتي سهام در بلندمدت اثرگذار باشد، اما درحال‌حاضر قدرت نقدينگي فراتر از آن رفته كه بتوان تحليل‌هاي منطقي را معتبر دانست. واقعيت اين است كه منطق‌هاي خريد سهام تا جايي معتبر شناخته مي‌شوند كه عامل بزرگ‌تري همانند نقدينگي كه اين روز‌ها به ۷ هزار ميليارد تومان نزديك شده است، به مهم‌ترين اهرم صعود بازار تبديل نشده باشد.

با وجود اين نگاهي به تئوري‌هاي اقتصادي و همچنين تجربيات جهاني نشان مي‌دهد كه نبايد انتظار داشت وضعيت كنوني براي طولاني‌مدت ادامه پيدا كند. هر چند در صورتي كه سناريوي تورم سنگين را براي اقتصاد كشور متصور باشيم، تمامي معادلات ارزش‌گذاري سهام مي‌تواند دستخوش تغيير شود. از اين‌رو بجاست مديران اقتصادي كشور با افزايش دانش خود از بازار سهام، استفاده حداكثري از وضعيت كنوني داشته باشند تا پشيماني احتمالي به حداقل ميزان آن برسد.
 


همگام با بازيگران

 

در روزي كه شاخص سهام صعود ۱۳۱۱ واحدي را تجربه كرد، بازيگران حقيقي، به حفظ نقش خود به‌عنوان خريدار ادامه دادند. در اين مسير روز يكشنبه حدود ۹۹ ميليون و ۱۳۰ هزار سهم به ارزش ۱۸۹ ميليارد تومان به پرتفوي حقيقي‌ها افزوده شد. در ميان ۳۸ صنعت فعال بورسي نيز ديروز بيشترين خالص خريد بازيگران حقيقي در سهام زيرمجموعه گروه خودرو و ساخت قطعات رقم خورد. به اين ترتيب ديروز ۶۰ ميليارد و ۹۶۰ ميليون تومان از پرتفوي حقوقي‌ها به سبد سهام معامله‌گران خرد افزوده شد.

پس از آن نيز گروه تامين آب، برق و گاز با دو نماد فعال «بفجر» و «مبين» شاهد خالص تغيير مالكيت ۵۹ ميليارد و ۲۰۰ ميليون توماني در مسير حقوقي به حقيقي بودند. غذايي‌ها نيز ديروز مورد توجه معامله‌گران خرد بازار قرار گرفتند و خالص خريد ۲۵ ميليارد و ۱۰۰ ميليون توماني را رقم زدند.

در ميان شركت‌هاي بورسي نيز نماد معاملاتي شركت پتروشيمي مبين در اولويت خريد معامله‌گران خرد قرار گرفت. از اين رو ديروز ۳۲ ميليون و ۲۶۰ هزار سهم «مبين» به ارزش ۳۸ ميليارد و ۴۰۰ ميليون تومان در سمت حقوقي به حقيقي جابه‌جا شد. در «خساپا» نيز حقيقي‌ها خالص خريدي به ميزان ۳۰ ميليارد و ۵۰۰ هزار تومان را رقم زدند. سهام شركت گلوكوزان نيز ديروز مورد توجه بازيگران خرد بازار قرار گرفت.

در اين نماد معاملاتي روز گذشته حدود ۳ ميليون و ۴۰۰ هزار سهم به ارزش ۲۹ ميليارد و ۴۰۰ ميليون تومان از پرتفوي حقوقي‌ها به سبد سهام معامله‌گران خرد افزوده شد. در آن‌سوي بازار، اما اين نماد‌هاي زيرمجموعه بانكي بورس تهران بودند كه مورد توجه معامله‌گران عمده قرار گرفتند. اين گروه ديروز شاهد جابه‌جايي حدود ۳۶ ميليارد و ۶۰۰ ميليون تومان نقدينگي در مسير حقيقي به حقوقي بود.

همچنين ديروز درگروه فلزات اساسي، حدود ۱۵ ميليارد تومان به پرتفوي حقوقي‌ها افزوده شد. در ميان شركت‌ها، اما سهام شركت سرمايه‌گذاري خوارزمي شاهد خالص تغيير مالكيت ۶۱ ميليون و ۵۰۰ هزار سهم خود به ارزش ۱۷ ميليارد و ۱۰۰ ميليون تومان به سمت پرتفوي حقوقي‌ها بود. پس از آن نيز سهام بانك ملت شاهد جابه‌جايي ۱۱ ميليارد و ۷۰۰ ميليون تومان نقدينگي در مسير حقيقي به حقوقي بود. در اين روز «فملي» نيز مورد توجه سهامداران عمده بازار قرار گرفت و خالص خريد ۱۰ ميليارد و ۲۰۰ ميليون توماني از سوي اين گروه از بازيگران سهام را تجربه كرد.
 
 
 
 
تجارت نيوز

پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها