ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : مقايسه فروش خودروهاي برقي در ۴ كشور
دوشنبه، 7 بهمن 1398 - 10:30     کد خبر: 91660

ترابر نيوز: مقايسه ميزان فروش و استقبال مشتريان از خودروهاي برقي در كشورهاي نروژ، سوئد، ايسلند و هلند اطلاعات جالبي را نشان مي‌دهد.

ترابر نيوز:

 

 

3 پ

به گزارش ايسنا، با نگاه مختصري به نمودار رشد استقبال مشتريان كشورهاي مختلف از خودروهاي برقي، پاك و دوستدار محيط زيست، مي توان دريافت كه ميزان فروش اين محصولات در نروژ شاهد رشد چشمگيرتري نسبت به ساير كشورها بوده است.

با توجه به افزايش محبوبيت و استقبال از خودروهاي برقي و الكتريكي بسياري از شركت‌هاي خودرو سازي در جهان تصميم گرفته‌اند كه به توليد و توسعه خودروهاي پاك و دوستدار محيط زيست بپردازند و بدين ترتيب نظر و توجه خيلي عظيمي از مشتريان خود را در بازارهاي جهاني جلب كنند. در اين ميان به نظر مي‌رسد برخي از كشورها بيش‌تر از ساير مناطق جهان از خودروهاي برقي استقبال كرده‌اند كه از جمله آن‌ها مي‌توان به كشورهاي شمال اروپا و منطقه اسكانديناوي همچون نروژ، سوئد، دانمارك و فنلاند اشاره كرد.

نمودار زير به وضوح نشان مي دهد كه مشتريان و شهروندان نروژي از سال ۲۰۱۲ شروع به خريداري و استفاده از خودروهاي الكتريكي، پاك و دوستدار محيط زيست كرده اند اين در حاليست كه برخي ديگر از كشورهاي پيشگام در استفاده از خودروهاي برقي همچون ايسلند، هلند و سوئد، از سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ ميلادي به سمت و سوي خريداري و استفاده از اين محصولات روي آورده اند.

سهم خودروهاي برقي در سال ۲۰۱۲ ميلادي در نروژ ، ۳ درصد بوده و در سال ۲۰۱۹ ميلادي به ۵۶ درصد رسيده و افزايش يافته است.

استقبال از خودروهاي برقي در ايسلند كه در سال ۲۰۱۵ ميلادي آغاز شده ، تنها ۳ درصد ثبت و گزارش شده است. اين رقم در سال ۲۰۱۹ ميلادي با رشد قابل توجهي به ۲۵ درصد رسيده است.

مشتريان هلندي نيز با روي آوردن به سمت و سوي خودروهاي برقي از سال ۲۰۱۷ ميلادي، ميزان فروش و سهم محصولات مذكور را از ۲ درصد به ۱۵ درصد افزايش داده اند.

سهم خودروهاي برقي در سوئد نيز از ۳ درصد در سال ۲۰۱۵ به ۱۱ درصد در سال ۲۰۱۹ ميلادي رسيده است.

به عقيده كارشناسان و تحليلگران فعال در بازار خودرو، برخي از كشورهاي جهان علي الخصوص منطقه اسكانديناوي همچون نروژ استقبال بي نظير و قابل توجهي از خودروهاي پاك و دوستدار محيط زيست كرده اند.

نروژ به عنوان يك كشور سرسبز و كم جمعيت در شمال قاره اروپا و منطقه اسكانديناوي يكي از پيشگامان محافظت از محيط زيست و كاهش انتشار ميزان آلاينده‌ها به جو زمين است كه در راستاي اين هدف اقدامات بسياري براي كاهش استقبال از خودروهاي آلاينده بنزيني و ديزلي و افزايش محبوبيت استفاده از خودروهاي پاك برقي و الكتريكي انجام داده كه در نهايت موجب شده خريداري و استفاده از وسايل نقليه مذكور در اين كشور با رشد قابل توجهي مواجه شود كه در نوع خود در جهان بي‌سابقه و بي‌نظير بوده است. پيشتر شهر اسلو پايتخت نروژ لقب پايتخت خودروهاي الكتريكي در جهان را به نام خود ثبت كرده بود.

با اينكه وسايل نقليه الكتريكي تنها سهم بسيار اندكي از بازار خودروي جهان را به خود اختصاص مي‌دهند اما آمار استفاده و خريداري از آن در كشورهاي مختلف علي‌الخصوص اروپا تحت تأثير سياست گذاري‌هاي مختلف دولت‌ها تفاوت معناداري دارد؛ در برخي كشورها فروش خودروهاي برقي همچنان رو به صعود گزارش مي‌شود كه به نظر مي‌رسد در سال‌هاي نه چندان دور از فروش خودروهاي بنزيني و ديزلي صحبت خواهد كرد. 

اين در حاليست كه برخي ديگر از كشورها به ويژه جهان سومي‌ها هنوز حتي فكر عرضه خودروي الكتريكي را نيز غيرممكن مي‌دانند. دولت‌هاي بسياري همچون انگلستان، فرانسه، نروژ، اسپانيا، يونان، مكزيك، چين و هند از جمله پيشگاماني هستند كه قصد دارند به منظور جلوگيري از آلودگي هوا به حفظ محيط زيست توليد و فروش خودروهاي بنزيني و ديزلي را تا دهه ۲۰۳۰ ميلادي (نهايتاً دهه ۲۰۴۰ ميلادي) يعني حدوداً بيست سال آينده ممنوع و متوقف اعلام كنند.

انتهاي پيام  


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها