ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : درخت تبريزي يا صنوبر؛ درختي كه سريع ترين رشد را دارد
یکشنبه، 28 مهر 1398 - 08:39     کد خبر: 91105

ترابر نيوز:

صنوبر،تبريزي، شالك (نام علمي: Populus) درختي است از راسته مالپيگيالس (Malpighiales)، تيره بيديان (Salicaceae). نام آن به انگليسي Poplar است.از اين درخت براي بادشكن در باغ ها استفاده ميشود .

جنس populus كه در فارسي و به طور عام صنوبر ناميده مي شود نام هاي فراواني از جمله تبريزي، راجي، كبوده، سفيدار، يا سپيدار دارد. درخت تبريزي يا صنوبر سياه يكي از گونه هاي جنس پاپولوس يا صنوبر مي باشد.

اين گياهان بومي اروپا، جنوب غرب و مركز آسيا و شمال غرب آفريقا هستند. تبريزي سياه درختي در اندازه هاي بزرگ تا متوسط و خزاندار است كه ارتفاع آن به 20 تا 30 متر (به ندرت تا 40 متر) مي رسد. قطر تنه ي آن نيز به 1.5 متر مي رسد. برگ ها لوزي شكل تا سه گوش، به طول 5 تا 8 سانتيمتر و پهناي 6 تا 8 سانتيمتر و در هر دو سطح رويي و زيرين به رنگ سبز مي باشد. اين برگ ها داراي نوك تيز بوده و در فصل پاييز به رنگ زرد پر رنگ در مي آيند. اين درختان معمولاً در حاشه مزارع و باغ ها و پارك ها كاشته مي شود.

گونه هاي صنوبر دو پايه هستند يعني گل هاي نر و ماده آنها هر يك بر روي درختان جداگانه اي قرار دارند. اين گل ها به صورت خوشه اي بوده و گرده افشاني آنها توسط باد صورت مي گيرد. بذر در داخل كپسول هايي قرار دارد كه هر كپسول نيز غالباً داراي ۲ تا ۴ دريچه است. در انتهاي هر بذر كرك هاي سفيد رنگ ابريشم مانندي قرار دارد كه به پخش و انتشار آن كمك زيادي مي كند.
تبريزي ها همچون بيدها داراي مجموعه ريشه هايي بسيار قوي و نفوذگر هستند. بنابراين آنها را نبايد نزديك به ساختمان ها و لوله ها كشت نمود.

    
شرايط محيط رشد:

ريشه عميق و جانبي و سطحي دارند لذا در هر خاكي رويش دارند.

باد هاي خيلي شديد باعث شكسته شدن شاخه هاي آنها مي شود.


هرس معمولاً نياز نيست. فقط شاخه هاي مرده و يا ناخواسته را از تابستان تا آخر زمستان حذف مي نمايند و معمولاً در بهار هرس انجام نمي دهند.

در شرايط آب و هوايي خشك مي توان اين درختان را هفته اي يك مرتبه آبياري كرد. درختان صنوبر خشكي را تحمل مي كنند اما اگر آبياري شوند از سلامت بيشتري برخوردار خواهند بود

. اگر اين درختان در چمن زار كاشته شوند نيازي به آبياري جداگانه ندارند. آبياري بيش از اندازه و گل آلود بودن خاك يكي از دلايل عدم رشد گياه، كوتاهي قامت آن و ريزش زود هنگام برگ ها در اواخر فصل تابستان است. صنوبر سياه معمولاً در زمين هاي پست و مرطوب رشد مي كند.

اين درختان مكان هايي با آفتاب كامل را مي پسندند. نور كم سبب ايجاد اختلال در رشد و افزايش بيماري هاي قارچي مي گردد.

تبريزي ها عموماً مناطقي با تابستان هاي خنك را براي رشد ترجيح مي دهند. و مي توانند سرما را تا حدودي تحمل كنند.

    
تكثير:

تبريزي درختي است كه تمام انواع آن به راحتي از طريق قلمه ريشه مي دهند و تكثير مي شوند. قلمه به طول 20 تا 30 سانتيمتر با 3 تا 4 بند را در خاك معمولي در اسفند و فروردين مي كارند بطوريكه نصف تا دو سوم آن در خاك فرو مي رود. آبياري اوليه با فواصل كم و از موقع ريشه دار شدن با فواصل بيشتر صورت مي گيرد.

سر شاخه هاي تبريزي و سپيدار به راحتي در آب هم ريشه مي دوانند و هنگامي كه سر شاخه ها كاملاً ريشه دار شوند مي توان آنها را در گلدان يا در محل اصلي كاشت.

اصولاً تكثير صنوبرها از طريق بذر به ميزان زياد مشكل است. بهتر است بذرها بلافاصله به محض اينكه كپسول ها  شروع به باز شدن مي كنند جمع و كاشته شوند زيرا قوه ناميه خود را به سرعت از دست خواهند داد و نبايد اجازه داد كه بذرها خشك شوند. هر چند اگر آنها درون ظرف و در دماي نزديك صفر درجه سانتيگراد قرار دهند بذرهاي بعضي از گونه ها مي توانند براي مدت حدود 3 سال نگه داري شوند.

 هيچگونه وضعيت استراحت يا دوره خواب وجود ندارد و بذرها به راحتي چند روز پس از كاشت جوانه مي زنند. نهالچه ها به ميزان زيادي به قارچ عامل مرگ گياهچه حساس هستند و همچنين نمي توانند حرارت و خشكي زياد را تحمل كنند. تعدادي از صنوبرها توسط ريز ازديادي نيز تكثير مي شوند. اين نوع تكثير از طريق نوك ساقه با موفقيت همراه بوده است.

مقاوم به سرما با رشد سريع

اگر بخواهيم يك دليل مهم و اصلي براي انتخاب صنوبر براي پرورش انتخاب كنيم، بي شك بايد به فاكتور مقاوم بودن آن در برابر سرما و رشد سريع آن اشاره كنيم. به همين خاطر در هر نقطه‌ي كشور، با هر دمايي امكان كاشت نهال صنوبر وجود دارد و مي توانيد با خيال راحت بدون نياز به گلخانه و شرايط خاص، با تهيه‌ي قلمه‌هاي بيست سانتي كه مناسب و آماده براي كاشت هستند قدم اول را براي شروع پرورش صنوبرهايتان برداريد. يكي ديگر از ويژگي هاي صنوبر طريقه ي تكثير غير جنسي آن است كه فرايند رشدش را بيشتر مي كند و در نتيجه اين رشد سريع، ميزان سودهي هم افزايش پيدا مي كند‌.

خزانه‌داري صنوبر

اگر  مي خواهيد پرورش صنوبر را به عنوان شغل اصلي و اول خود انتخاب كنيد پيشنهاد من به شما خزانه داري صنوبر است. در روش خزانه داري بعد از داشتن زمين، داشتن «وقت» يكي از فاكتورهاي اصلي است؛ در اين روش به حداقل ۱۰۰متر زمين نياز داريد تا بتوانيد پرورش و كاشت نهال را  شروع كنيد.

اگرچه كه موقعيت جغرافيايي زمين در پرورش اين نوع نهال اهميت ندارد، به همان اندازه مراقبت هاي خاص از آب و خاك محيط مساله‌ي مهمي تلقي مي شود. به همين خاطر بايد بعد از انتخاب زمين به تغذيه ي خاك و سلامت نگه داشتن آن توجه زيادي كرد.

براي روش خزانه داري به عمق زيادي از خاك احتياج نداريم، حداقل عمقي كه براي ريشه گرفتن صنوبر در خاك نياز است، سي سانت است و اين مساله كار را براي كساني كه تا به حال كشاورزي نكرده اند راحت تر مي كند، چون نيازي به شخم زدن و زير و رو كردن عميق خاك نيست.

براي اطمينان از كيفيت خاك بعد از اضافه كردن ريزه هاي مغذي با آزمايش كردن و نمونه برداري از آن مي توانيد با خيال راحت، نهالهاي‌تان را بكاريد و مطمئن باشيد با همين آزمايش ساده، نيمي از راه موفقيت را طي كرده ايد.

براي قلمه زدن نهال هاي يك زمين با متراژ هزار متر، حداكثر زماني كه احتياج داريد سه تا چهار روز است كه مي توانيد با دست آن را انجام دهيد اما اگر زمين انتخابي شما متراژ بزرگ و قابل توجهي داشته باشد ديگر به روش سنتي با دست نمي توانيد كاشت را انجام بدهيد و احتياج به ماشين هاي مخصوص قلمه زني (كه در بازار يافت مي‌شود) داريد كه به صورت اتوماتيك با رعايت فاصله هاي كرت بندي شده، نهال ها را در زمين مي كارد.

تهيه نهال

براي شروع بايد نهال هاي صنوبر را از يك پرورش دهنده خريداري كنيد، قيمت هر نهال يك ساله ۷۰ تومان (اشتباه نكنيد، منظورمان هفتاد هزار تومان نيست) است. در خريد نهال به جوانه هاي روي آن دقت كافي داشته باشيد، روي هر نهال بايد حداقل سه جوانه وجود داشته باشد كه يك جوانه به ريشه و دو جوانه ي ديگر به رشد و اندام هاي هوايي اختصاص پيدا مي كند.

اگر نهال ها تازه نباشند به راحتي با متورم شدن جوانه ها و برآمدگي كه روي ساقه ي نهال ايجاد مي شود مي توانيد آن را تشخيص دهيد. خريد و حمل و نقل اين نهال ها راحت و آسان است. از هر خزانه اي كه اقدام به خريد كنيد بعد از يك بار بازديد و اطمينان از كيفيت نهال ها خود خزانه دار نهال ها را براي شما برش هاي ۲۰ سانتي متري مي زند و در گوني هاي مرطوب مي ريزد و همين قطعه قطعه شدن آن ها حمل و نقل و انتقال را راحت‌تر مي‌كند و نهال هاي شما در كمال سلامت و صحت به زمين شما مي رسند.

اوايل فروردين بكار!

بهترين زمان براي كاشت نهال ها اوايل فروردين هر سال است چون در اين فصل شيرابه‌ي نهال هنوز جاري نشده و تازه بعد از گرم شدن هوا شروع به فعاليت زيستي مي كند و فرصت مناسبي براي پرورش پيدا مي كند. در روش خزانه داري به ساخت و ايجاد گلخانه و مسقف كردن زمين احتياجي نيست، به همين خاطر هزينه اي اضافي بابت درست كردن گلخانه نداريد و مي توانيد آن را در خريدن نهال صرف كنيد.

سودتان را حساب كنيد

اندازه ي نهال هاي صنوبر حداقل ۱۷۰سانت و حداكثر تا ۲۲۰ سانت است كه براي كاشتن بايد آن ها را به اندازه‌هاي ۲۰سانتي متري برش بزنيد؛ مهم ترين نكته در كاشت نهال‌ها دقت در مستقر كردن آنهاست، بايد توجه كافي به جوانه هاي روي قلمه داشته باشيد كه موقع كاشت آنها را وارونه داخل زمين قرار ندهيد و حتما نوك جوانه به سمت بالا باشد.

اين نهال ها به راحتي ريشه مي گيرند و نيازي به تزريق هورمون ندارند. براي تهيه ي هر قلمه از اين صنوبر ها بايد هفتاد تومن هزينه كنيد و به دليل ارزان بودن قيمت قلمه ها اگر زمين انتخابي تان اين امكان را به شما مي دهد مي توانيد تعداد بيشتري از آن را خريداري كنيد، چون بعد از يك سال كه زمان رشد خود را سپري كرد، با درنظر گرفتن رشد حداقلي ۱۷۰ سانتف مي‌توانيد از هر نهال ۸ قلمه صنوبر داشته باشيد كه در اولين برداشت سود قابل توجهي را براي شما رقم مي‌زند.

دوران مراقبت

بعد از كاشتن نهال ها وارد فاز مراقبت مي شويد كه مهم ترين قسمت زراعت محسوب مي شود. روييدن علف هاي هرز و پيچيدن آنها دور قلمه ها يكي از خطرناك ترين آفت هايي است كه سلامت نهال شما را تهديد مي كند.

گياه انگل يكي ديگر از خطرهايي است كه ممكن است نهال شما با آن مواجه شود، اين گياه خودرو كه از شيرابه هاي نهال تغذيه مي كند مانند نخ به دور آن مي پيچد و نهال را ضعيف و خشك مي كند. از اولين بهار كه شروع به كاشت مي كنيم بايد مراقبت هاي خاص را براي نهال هايمان انجام بدهيم تا پاييزي كه از راه مي رسد. اگر بخواهيم زمان كار سختي كه در پيش داريم را تخمين بزنيم شش ما ه اول سال را بايد درنظر بگيريم كه در آن مراقبت بايد به شكل ويژه اي انجام شود تا نهال مان پا بگيرد پس عملا كسي كه بخواهد نهال صنوبر بكارد ۶ ماه اول سال زمان فشرده ي كاري اش محسوب مي شود و بعد كه به قول كشاورزها در فصل پاييز درخت به خزان رفت كار سبك تر مي شود و از مراقبت هاي هر روزه كم مي شود.

 

علاوه بر خريد و فروش صنوبر شما مي توانيد يك كسب و كار ديگر هم براي خودتان رقم بزنيد

زراعت چوب

در بحث خزانه داري فرد بايد هميشه پاي زمين باشد و در اصطلاح كشاورزها ساكن زمين  تا بتواند به موقع از عهده ي مراقبت، آب پاشي، سم پاشي و كارهايي از اين دست بر بيايد. اما اگر شما جز افرادي هستيد كه شغل اولي داريد و قصد داريد در كنار شغل فعلي تان يك كار پرسود را تجربه كنيد، پيشنهاد من به شما زراعت چوب صنوبر است كه حجتي در اين خصوص توضيح مي‌دهد.

براي اين كار هم نياز به مراقبت هاي خزانه داري و سر زدن هاي مدام به زمين تان نداريد. همين كه يك زمين زنده داشته باشيد كافي است تا با يك استارت سود خوبي نصيبتان شود.  البته زميني حداقل به ابعاد يك هكتار يا بيشتر. براي اين كار كافي است نهال هاي يك ساله و كامل ۱۷۰ سانتي متري را با قيمت حدودي بين ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان خريداري كنيد و در فاصله هاي يك متر در سه متر بكاريد. همين و بس!

اگر زمين تان در كنار نهر يا رودخانه اي باشد كه كارتان راحت تر است و نيازي به جوي كشي هم نداريد. اين نهال هاي يك ساله ي كامل بعد از ۸ سال ۳۰۰ تا ۳۵۰ كيلو مي شوند و بين ۱۷ تا ۱۵ متر ارتفاع و ۵ سانت قطر دارند كه چوب سفيد و صيقلي و بي پستي و بلندي آن را مي توان به راحتي به عمده ترين شكل ممكن به كارخانه هاي چوب و كاغذ و يا كارخانه هاي نجاري با قيمت مناسبي فروخت.

پيدا كردن مشتري

براي پيدا كردن مشتري چه در بحث خزانه داري و چه در بحث زراعت چوب به مشكل برنخواهيد خورد. اگر خزانه داري را انتخاب كنيد كه تحت هر شرايطي افرادي كه مي خواهند وارد اين كسب و كار شوند خودشان به سراغتان مي آيند و نهال هايتان را خريداري مي كنند؛ اگر هم وارد بخش زراعت چوب شويد باز هم مي‌توانيد نهال هاي ۱۷۰ سانتي متري را به كارخانه‌هاي مختلف صنايع سلولوزي به صورت عمده و همچنين در مصارف خرده فروشي به كارخانجات و كارگاه هاي نجاري بفروشيد. نكته ي قابل توجهي كه در اين تجارت پرسود وجود دارد اين است كه حتي مي اوانيد از خاك اره هايي كه برش صنوبرها به دست مي آيد هم پول در بياوريد و آنها را به نوئپان و ام دي اف تبديل كنيد و بفروشيد.

پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها