ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : «ايران مال» سرمايه‌گذارِ متروي تهران مي‌شود/ افتتاح ايستگاه‌هاي مترو مولوي و امام حسين (ع) در مهرماه
پنجشنبه، 28 شهریور 1398 - 11:59     کد خبر: 90955

ترابر نيوز: مديرعامل شركت راه‌آهن شهري تهران و حومه(مترو) گفت: براي توسعه خط ۱۰ متروي تهران در منطقه ۲۲ «ايران مال» براي سرمايه‌گذاري اعلام آمادگي كرده‌است.
ترابر نيوز:

علي امام (مديرعامل شركت راه‌آهن شهري تهران و حومه) در گفت‌وگو با ايلنا درباره توسعه خطوط متروي تهران گفت: با توجه به هزينه‌هاي بسيار بالاي احداث مترو، پيگير منابع جديد در سرمايه‌گذاري هستيم تا از سال آينده به تدريج و براساس اولويت‌ها خطوط را گسترش دهيم.

وي افزود: براي توسعه خط ۱۰ متروي تهران، به طول ۴۱ كيلومتر كه به منطقه ۲۲ مي‌رسد،  مجتمع‌هاي تجاري و مال‌هاي منطقه  ۲۲ از جمله ايران مال براي سرمايه‌گذاري اعلام آمادگي كردند.

امام درباره برنامه شركت متروي تهران مبني بر افتتاح ماهانه يك ايستگاه اظهار داشت: در مهر ماه ايستگاه متروي مولوي در خط ۷ و ايستگاه متروي امام حسين (ع) در خط ۶ افتتاح خواهند شد.

مديرعامل شركت راه‌آهن شهري تهران و حومه (مترو) درخصوص ادامه حفاري در خط شش متروي تهران و نظر مديران پيشين شهري كه مي‌گويند؛ تمام حفاري خط ۶ در دوره مديريت قبلي انجام شده، تصريح كرد: حفاري ۱۸۷۰ متر كه براي توسعه بخش جنوبي متروي خط ۶ در حال انجام است، در تقابل با حرف مهندس چمران نيست، اما حفاري كه اكنون در مترو در جريان است، قابل مناقشه نيست و كسي نمي‌تواند آن را انكار كند.  دستگاه ‌TBM در حال كار است و در اين دو سال حفاري ادامه دارد.

وي افزود: توسعه خط ۶ و ۷ از حدود ۱۲ سال پيش شروع شد و در هر دوره مرحله‌اي به اتمام رسيد و اكنون توسعه بخش جنوبي خط ۶ كه از دوره مديريت قبلي شروع شده، ادامه دارد.

امام با بيان اينكه مقايسه ميزان تونل حفاري شده ارزش نيست، افزود: خط ۱ تا ۵ كه سال‌ها از سن بهره‌برداري آنها مي‌گذرد، با راندمان ۴۰ درصد در حال سرويس‌‌رساني هستند. اگر بودجه‌اي وجود داشته باشد منطق حكم مي‌كند، پول را به اين خطوط اختصاص دهيم تا ظرفيت اسمي آن را به ۵ ميليون سفر برسانيم.

مديرعامل شركت راه‌آهن شهري تهران و حومه گفت: هر خط به طور متوسط ظرفيت ۳ ميليون سفر در روز را دارد‌، اما اكنون در مجموع ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار سفر در روز داريم.

وي با تاكيد بر اينكه تكميل ظرفيت اسمي به معني نفي شروع خطوط جديد نيست، تصريح كرد: اكنون براي احداث هر كيلومتر مترو به ۶ هزار ميليارد هزينه نياز است و با توجه به هزينه‌هاي بالا‌، بايد ابتدا مطالعات انجام شود  و بعد در پي انتخاب مشاور باشيم.

امام درخصوص حمايت دولت از توسعه مترو اظهار داشت: حمايت دولت در زمينه سهم ۵۰ درصدي آنها در بازپرداخت اصل سود مشاركت است و اگر ظرفيت بودجه كل كشور اجازه دهد، دولت منابع ديگر نيز در اختيار ما مي‌گذارد كه در بازديد دكتر نوبخت از بخش شرقي خط ۷ ايشان قول‌‌هاي مساعدي دادند.

وي درباره بومي‌سازي توليد واگن نيز گفت: مرحله اول بومي سازي طراحي واگن است، اما طراحي واگن‌هاي ساخته شده در كشور كاملا خارجي بوده و بايد در دانش طراحي از كشورهاي خارجي نيز استفاده كنيم و به شدت پيگير اين مساله هستيم و با چند شركت‌ داخلي در حال رايزني هستيم.

او درباره كارخانه واگن‌سازي تهران نيز تصريح كرد: تنها پروژه فعال در حال اجرا در واگن‌سازي تهران همان ۷۰ دستگاه واگن است كه همزمان با افتتاح بخش شرقي خط ۷،  ۲۸ واگن از آن وارد خط شد و ۶ قطار باقي‌مانده تا پايان سال وارد مدار مي‌شوند.

مديرعامل شركت راه‌آهن شهري تهران و حومه(مترو) درباره نحوه بكارگيري واگن‌هاي جديد در خطوط مترو گفت: قرار است اين قطارها به خط ۶ و ۷ وارد شوند،‌ اما بنابر ضرورت بين خطوط جابجا مي‌شوند.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها