ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : غلظت گوگرد بنزين در تهران ۳ برابر حد مجاز اعلام شد
پنجشنبه، 28 شهریور 1398 - 13:30     کد خبر: 90954

ترابر نيوز: نمونه‌برداري‌هاي صورت گرفته از سوخت بنزين در تهران نشان مي‌دهد كه غلظت گوگرد در كليه نمونه‌ها - شامل بنزين معمولي و سوپر - سه برابر حد مجاز است.

ترابر نيوز:

پمپ بنزين

به گزارش ايسنا، بر اساس اطلاعات شركت كنترل كيفيت هواي تهران نتايج آناليز محتواي گوگرد موجود در نمونه‌برداري‌هاي صورت گرفته از سوخت  بنزين در تهران نشان مي‌دهد كه غلظت گوگرد در كليه نمونه‌ها - شامل بنزين معمولي و سوپر - فراتر از حد مجاز قرار دارد و ميانگين آن در سوخت بنزين طي بهار و تابستان به ترتيب ۱۹۰ و ۱۶۶ بخش‌ بر ميليون بود كه از حد مجاز يورو ۴ فراتر بوده؛ البته در فصل تابستان اندكي كاهش در نتايج مشاهده مي‌شود.

درباره محتواي گوگرد جايگاه‌هاي عرضه سوخت گازوئيل نتايج وضعيت بهتري را نسبت به سوخت بنزين نشان مي‌دهد. ميانگين گوگرد سوخت گازوئيل در فصل بهار و تابستان به ترتيب ۶۱ و ۹۵ بخش‌ بر ميليون بوده و هنوز با غلظت مناسب آن فاصله دارد.

نمودار ۱- نتايج آناليز محتواي گوگرد بنزين - بهار و تابستان سال ۱۳۹۸
نمودار ۲- نتايج آناليز محتواي گوگرد گازوئيل - بهار و تابستان سال ۱۳۹۸

بر اساس اطلاعات شركت كنترل كيفيت هواي تهران نتايج آناليز محتواي بنزن سوخت بنزين در هر دو فصل بهار و تابستان امسال نشان مي‌دهد كه وضعيت اين پارامتر سوخت در محدوده مجاز قرار دارد. براي خودروهاي استاندارد يورو ۴ عدد اكتان مناسب ۹۵ تعيين‌شده كه رعايت آن باعث بهسوزي خودرو، مصرف سوخت كمتر، توان بالاتر موتور و درنتيجه توليد آلودگي كمتر مي‌شود.

در نمونه‌هاي مورد بررسي، عدد اكتان بنزين معمولي و سوپر در فصل تابستان بهتر از نمونه‌هاي فصل بهار بود و فاصله آن به‌ويژه در مورد بنزين سوپر با اختلاف اندكي در حد مجاز قرار داشت. بنزن جهت افزايش عدد اكتان و احتراق مطلوبتر به بنزين افزوده مي‌شود. بنزن جزو مواد درجه اول سرطان‌زا طبقه‌بندي‌شده است و تنفس درازمدت آن موجب سرطان به‌ويژه سرطان خون مي‌شود.

طي ساليان گذشته تركيبات سربي براي افزايش عدد اكتان سوخت و ايجاد كاركرد بهتر موتور به بنزين اضافه مي‌شد كه تأثيرات نامطلوب بر سلامت، خصوصاً سلامت كودكان و زنان باردار را به دنبال داشت. از طرف ديگر وجود اين تركيب در سوخت استفاده از كاتاليست را در خودروها غيرممكن مي‌كرد. پس از حذف سرب از بنزين مصرفي كشور در سال ۱۳۸۱ و الزام نصب كاتاليست بر روي خودروهاي بنزيني، علاوه بر حذف آلاينده سرب از هوا، غلظت منواكسيد كربن نيز كاهش قابل‌ملاحظه‌اي يافت به‌گونه‌اي كه تعداد روزهاي آلوده اين آلاينده از ۱۶۳ روز در سال ۸۱ در حال حاضر به صفر رسيده است.

نمودار ۴- نتايج آناليز عدد اكتان بنزين - بهار و تابستان سال ۱۳۹۸

انتهاي پيام

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها