ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : آخرين اخبار از حادثه علوم و تحقيقات؛ خانواده‌ها و مسؤولاني كه در انتظار حكم مقام قضايي هستند
یکشنبه، 27 مرداد 1398 - 12:30     کد خبر: 90737

ترابر نيوز: آخرين دفاعيات مربوط به ابعاد مختلف حادثه سقوط اتوبوس در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقيقات در دومين جلسه دادگاه توسط وكيل پرونده انجام شد و اكنون خانواده هاي دانشجويان و مسؤولان دانشگاه آزاد منتظر اعلام حكم مقام قضايي هستند.
ترابر نيوز:

آخرين اخبار از حادثه علوم و تحقيقات؛ خانواده‌ها و مسؤولاني كه در انتظار حكم مقام قضايي هستند

به گزارش خبرگزاري فارس، سال گذشته نزديك به 7 ماه قبل اتفاق ناگواري جامعه علمي و دانشگاهي كشور را در يك شوك غير منتظره فرو برد، ظهر روز ۴ دي ماه ۱۳۹۷ يك دستگاه اتوبوس دانشگاه علوم و تحقيقات تهران هنگام انتقال دانشجويان دچار واژگوني شد كه ۱۰ كشته و ۲۸ مصدوم برجاي گذاشت.

به گفته شاهدان عيني، اتوبوس نزديك ايستگاه كتابخانه دانشگاه بعد از عبور از دست انداز سرعتش بالا رفته و عدم كاركرد درست ترمز سبب شد تا اتوبوس در حين عبور از پيچ به پايين پرتاب شود.

حالا پس از گذشت ماه ها از اين حادثه در 2 نوبت دادگاه رسيدگي به اين حادثه تشكيل شده است و همه خانواده‌هاي دانشجويان از دست رفته و مسؤولان دانشگاه آزاد و همچنين افكار عمومي منتظر نتيجه نهايي حكم قاضي پرونده هستند.

براي كسب اطلاعات بيشتر در اين رابطه  با رضا مسعودي رئيس دانشگاه آزاد واحد علوم تحقيقات، جعفر كوشا وكيل دانشگاه در پرونده حادثه واژگوني اتوبوس و مليكا جهانگيري دانشجوي دانشگاه علوم تحقيقات گفت‌وگو كرديم.

 * مقصران اصلي حادثه طبق قانون مجازات شوند

كيميا جهانگيري دانشجوي دانشگاه آزاد واحد علوم تحقيقات درباره رسيدگي به پرونده حادثه واژگوني اتوبوس گفت: تعدادي از همكلاسي‌هاي ما متأسفانه به علت ضعف سيستم مديريتي جانشان را از دست دادند و تعدادي ديگر نيز دچار نقص عضو شدند كه در اين رابطه بايد بگويم تنها اقدامي كه درباره اين حادثه مي تواند خوشايند و باعث دلگرمي خانواده‌ها شود اين است كه مقصران واقعي حادثه طبق قانون مجازات شوند.

وي افزود: بعد از گذشت نزديك به يك سال از حادثه دلخراش واژگوني اتوبوس چند هفته قبل مسؤولان به فكر ايمن سازي مسير تردد وسايل نقليه افتاده اند و شروع به نصب گادريل كرده‌اند اما هنوز همچنان اتوبوس هاي دانشگاه قديمي هستند و ايمني كافي را ندارند اين در حالي است كه بايد براي همكلاسي هاي ما در درون دانشگاه يك محلي را به عنوان ياد بود اختصاص دهند.

* بايد حكم دادگاه در كمال عدالت صادر شود

جهانگيري ادامه داد: اگر حكم دادگاه رسيدگي به پرونده حادثه اتوبوس در كمال عدالت صادر شود از بسياري از اينگونه اتفاقات جلوگيري مي شود و ديگر شاهد چنين حوادثي نخواهيم بود اين در حالي است كه «مسعودي» رئيس كنوني دانشگاه در زمان حادثه مدت كوتاهي بود كه مسؤوليت دانشگاه را بر عهده گرفته بود كه بايد به اندازه زمان مسؤوليتش پاسخ دهد اما مقصر اصلي رئيس قبلي دانشگاه است كه بايد درباره حادثه اتوبوس توضيحات زيادي ارائه كند.

* تصميم گيرنده نهايي قاضي پرونده است

رضا مسعودي رئيس دانشگاه آزاد واحد علوم تحقيقات با اشاره به برگزاري دومين جلسه  رسيدگي به پرونده سانحه تصادف اتوبوس دانشجويان در روز سه شنبه ۸ مردادماه در شعبه ۱۰۵۷ مجتمع كاركنان دولت، گفت: در جلسه نهايي رسيدگي به پرونده حادثه واژگوني اتوبوس همه دفاعيات از سوي وكيل دانشگاه علوم تحقيقات به قاضي پرونده ارائه شد و اكنون منتظر اعلام حكم نهايي دادگاه هستيم البته بايد بگويم تصميم گيرنده نهايي درباره حادثه واژگوني اتوبوس، قاضي پرونده است كه با بررسي ابعاد مختلف و نحوه وقوع حادثه بايد حكم نهايي خود را صادر كند.

* قاضي بايد براساس 4 محور رأي صادر كند

جعفر كوشا وكيل دانشگاه علوم و تحقيقات در پرونده حادثه واژگوني اتوبوس گفت: دومين دادگاه رسيدگي به پرونده  واژگوني اتوبوس دانشگاه علوم تحقيقات كه در روز سه‌شنبه 8 مرداد ماه در شعبه 1057 مجتمع كاركنان دولت برگزار شد همه دفاعيات براي دانشگاه آزاد صورت گرفت اما تاكنون از سوي قاضي پرونده هيچ رأيي صادر نشده است و همچنان منتظر رأي دادگاه هستيم اين درحالي است كه در دومين جلسه دادگاه رسيدگي به پرونده حادثه واژگوني اتوبوس دانشگاه علوم و تحقيقات همه دفاعيات براي دانشگاه‌ آزاد در اين حادثه انجام شد اما قاضي بايد پس از بررسي موضوع با در نظر گرفتن 4 محور حكم نهايي را صادر كند.

وي افزود: البته به عقيده من قاضي پرونده بايد بررسي حادثه واژگوني اتوبوس بين دانشگاه، رئيس دانشگاه، پيمانكار و راننده كه چهار محور اصلي اين پرونده هستند هر كدام از آنها را تفكيك كرده و ميزان تاثيرگذاري آنها را در اين حادثه مشخص كنند.

كوشا عنوان كرد: از طرفي در چهار محور وقوع اين حادثه راننده مباشر و پيمانكار سبب بوده و همچنين رئيس دانشگاه هم به عنوان شخص حقيقي مسؤوليت داشته و در نهايت دانشگاه هم به عنوان سبب محسوب مي‌شود كه همه موارد بايد در كنار يكديگر قرار گرفته و براساس موارد قانوني ميزان تاثيرگذاري آنها مشخص شود البته بايد به اين نكته اشاره كنم كه در موضوع رسيدگي به پرونده حادثه دانشگاه علوم و تحقيقات نمي‌توان همه چهار محور را از نظر قانوني به عنوان مقصر عنوان كرد؛ بلكه بايد هر كدام از اين محورها به تفكيك مورد بررسي قرار گرفته و درنهايت اعلام شود. به عقيده من پيمانكار و راننده هر دو به عنوان سبب هستند كه بايد مورد تحقيق و بررسي قرار گيرند اما اين در حالي است كه شايد دادگاه دانشگاه را هم به عنوان سبب ببيند. درواقع اعتقاد من در اين پرونده اين است كه اگر سبب را طولي در پرونده نگاه كنيم كه قاعدتا با سبب عرضي متفاوت است به اين معني كه در نگاه طولي بايد تاثيرگذاري هر كدام از عوامل مورد بررسي قرار گيرد اما در سبب عرضي همه چهار محور مورد بررسي قرار مي‌گيرد كه اين اختلاف نظر در اين پرونده وجود دارد كه بايد منتظر باشيم تا ببينيم قاضي با چه استدلالي حكم نهايي را صادر مي‌كند.

به گفته وي، از سوي ديگر بايد گفت نگاه طولي و عرضي در پرونده واژگوني حادثه اتوبوس دانشگاه علوم و تحقيقات هر دو آنها در قانون تفكيك شده است كه من به عنوان وكيل دانشگاه آزاد معتقد هستم به دليل اينكه سرعت راننده 90 تا 95 كيلومتر بوده و هيچگونه نظارتي بر فعاليت اين راننده وجود نداشته است بايد در صدور رأي نگاه طولي به اين پرونده انجام شود. اين در حالي است كه راننده اتوبوس مسير انتقال دانشجويان را هر روز طي مي‌كرده است و همچنين براساس صداي دانشجويان قبل از حادثه اتوبوس از ابتداي حركت ترمزش بريده بوده است البته بايد بين مباشر و سبب در تصميم‌گيري نهايي دقت لازم صورت گيرد به طوري كه مشخص شود كدام يك از آنها تاثيرگذاري بيشتري داشته‌اند.

* نخستين جلسه دادگاه 25 خرداد امسال برگزارشد

به گزارش فارس، جلسه  پرونده حادثه سقوط اتوبوس در دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم تحقيقات تهران صبح روز شنبه (۲۵ خرداد) در شعبه ۱۰۵۷ مجتمع كاركنان دولت به رياست قاضي عاليشاه به صورت علني برگزار شده بود كه در آن جلسه نماينده دادستان به قرائت كيفرخواست پرداخت و شكات شكايت خود را مطرح كرده بودند.

انتهاي پيام/

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها