ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : طرح ساماندهي بازار خودرو قيمت گذاري‌ها را منطقي و شفاف مي‌ كند/ اگر در بازار خودرو انحصار وجود داشته باشد كيفيت ارتقا نمي‌يابد
شنبه، 4 خرداد 1398 - 12:30     کد خبر: 90048

ترابر نيوز: يك عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه طرح ساماندهي بازار خودرو مي‌تواند موجب ايجاد آرامش در بازار خودرو شود، بر ضرورت كوتاه كردن دست دلالان و قيمت‌گذاري شفاف براي كاهش قيمت‌ها در بازار خودرو تاكيد كرد.
ترابر نيوز:
خودروسازي

سيد مهدي مقدسي در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به تصويب طرح ساماندهي بازار خودرو در مجلس گفت: ما يك نابساماني مزمن در بازار خودرو داشتيم كه هميشه در مقاطع مختلف برجسته مي‌شد. نوسانات اخير قيمت ارز هم باعث شد اين آشفتگي را بيشتر ببينيم و مشكلاتي بروز كرد.

وي با اشاره به تدوين طرح ساماندهي بازار خودرو از سوي جمعي از نمايندگان و برگزاري جلساتي با وزارت صنعت گفت: ارتقاي كيفيت خودروهاي توليد داخل، شفاف شدن نحوه قيمت گذاري و حاكم شدن منطق اقتصادي بر آن، كوتاه كردن دست دلالان، استفاده از ظرفيت دانشگاه‌ها و رعايت مسائل زيست محيطي از مواردي است كه در اين طرح آمده است. همچنين واردات و ساخت خودروهاي تمام برقي و هيبريدي هم در اين طرح پيش بيني شده چرا كه گرايش دنيا به سمت ساخت اين نوع خودروهاست و اكثر خودروسازان هم با توجه به كاهش سوخت‌هاي فسيلي به سمت اين نوع خودروها رفتند.

نماينده مردم اراك در مجلس با بيان اينكه هنوز زير ساخت توليد خودروهاي تمام برقي در كشور به طور كامل وجود ندارد، افزود: اولويت ما مي‌تواند فعلاً خودروهاي هيبريدي باشد كه تركيبي از برق و بنزين است و مي‌تواند تا حدي موجب كاهش مشكل آلودگي در شهرها شود.

مقدسي با بيان اينكه طرح ساماندهي بازار خودرو نظارت دولت را بيشتر و دخالتش را در اين بازار كمتر مي‌كند، گفت: در صورت اجراي اين طرح قيمت گذاري‌ها با منطق و شفاف مي‌شود. اين طرح همچنين بر ارتقاي كيفيت تاكيد دارد و براي آن اقدامات بازدارنده پيش بيني كرده است. ضمن اين كه رعايت مسائل زيست محيطي و كاهش آلايندگي را مد نظر دارد.

وي با ابراز اميدواري نسبت به ايجاد آرامش در بازار خودرو با تصويب طرح ساماندهي بازار خودرو خاطرنشان كرد: در مصوبات قبلي هم داشتيم كه دولت بايد ظرف ۳ سال پاي خود را از بازار خودرو بيرون بكشد و به جاي دخالت بر اين بازار نظارت و سياست‌گذاري كند، استراتژي تعريف كند و رويكرد حمايتي داشته باشد. نه دخالت.

اين عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس عدم وجود رقابت در بازار خودرو را موجب ايجاد نابساماني عنوان و تاكيد كرد: اگر در بازار خودرو انحصار وجود داشته باشد كيفيت ارتقا نمي‌يابد. لذا بايد اين رقابت ايجاد شود تا شاهد افزايش كيفيت باشيم. همچنين واردات با ارز آزاد و از سوي وارد كنندگان مجاز هم مي‌تواند تا حدي وجود داشته باشد كه اين به آرامش بازار و مهمتر از همه كوتاه كردن دست دلالان از اين بازار آشفته كمك مي‌كند.

مقدسي همچنين اضافه كرد: اين طرح به شفاف سازي قيمت‌ها و قيمت گذاري منطقي كمك مي‌كند، ضمن اين كه افزايش توليد باعث مي‌شود قيمت‌ها در بازار خودرو كاهش يابد. علاوه بر اين كوتاه كردن دست دلالان قيمت را تا حدي كنترل مي‌كند اما براي كنترل قيمت بايد چند اقدام به صورت همزمان ايجاد شود. يكي كوتاه كردن دست دلالان و ديگري قيمت گذاري شفاف و كاهش هزينه‌هاي تمام شده خودروسازان. زيرا با توجه به نيروي انساني موجود و هزينه بالاي خودرو سازان هر چه ميزان توليد بالا برود به تناسب آن قيمت‌ها نيز كاهش مي‌يابد.

انتهاي پيام

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها