ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : تعداد واحدهايي كه غير قابل سكونت باشند بسيار كم است/ متاسفانه روند پرداخت تسهيلات در بانك‌ها كُند است/ تا پايان امسال واحدهاي احداثي و تعميري را تحويل مي‌دهيم
شنبه، 4 خرداد 1398 - 12:40     کد خبر: 90045

ترابر نيوز: معاون بنياد مسكن با اشاره به گرماي هوا در جنوب كشور و نياز خانوار به سيستم سرمايشي ادامه داد: خوشبختانه بخشي از لوازم خانگي مردم در جريان سيل اخير حفظ شده‌است به ويژه كولر كه در ارتفاع قرار مي‌گيرد جريان سيل كمتر به اين تجهيزات آسيب وارد كرده‌است. بنابراين عموما كولرها قابل استفاده هستند.

ترابر نيوز:

معاون بنياد مسكن با اشاره به گرماي هوا در جنوب كشور و نياز خانوار به سيستم سرمايشي ادامه داد: خوشبختانه بخشي از لوازم خانگي مردم در جريان سيل اخير حفظ شده‌است به ويژه كولر كه در ارتفاع قرار مي‌گيرد جريان سيل كمتر به اين تجهيزات آسيب وارد كرده‌است. بنابراين عموما كولرها قابل استفاده هستند.

عزيزالله مهديان در گفت‌وگو با ايلنا درباره ميزان پرداخت تسهيلات به سيل‌زدگان براي بازسازي واحدهاي مسكوني اظهار داشت: پرداخت تسهيلات ارزان قيمت و بلاعوض به سيل‌‌زدگان براي بازسازي واحدهاي مسكوني به تازگي آغاز شده و در اين مدت 23 هزار و 300 خانوار به بانك معرفي شده‌‌اند و هزار و 485 پرونده تقاضاي وام با بانك عامل به مرحله عقد قرارداد رسيده‌ است.

وي با تاكيد بر اينكه متاسفانه روند پرداخت تسهيلات در بانك‌ها كُند است، ادامه‌داد: مذاكراتي براي افزايش پرداخت وام با بانك‌ها داشته‌ايم. مقدمات فراهم شده است. بانك‌ها با مشكلات ساختاري مواجه بوده و در حال برطرف سازي اين مشكلات هستند برخي از بانك‌ها براي سرعت دهي به پرداخت وام در حال افزايش نيرو و افزايش شعب خود هستند.

معاون بنياد مسكن گفت:‌ بانك‌ها قول داده‌اند تا پايان خرداد ماه امسال تمام عقد قراردادها براي اعطاي تسهيلات را انجام دهند.

مهديان اظهار داشت: بيش از 170 هزار واحد پس از وقوع سيل بايد تعمير يا احداث شوند و اكثر اين واحدها يك وام تعمير و احداث و يك وام معيشتي دريافت مي‌كنند بنابراين براي هر واحد دو قرارداد تسهيلات بانكي منعقد مي‌شود.

وي با اشاره به سقف تسهيلات بنياد مسكن براي بازسازي مناطق سيل زده، گفت: سقف تسهيلات در نظر گرفته شده براي بازسازي واحدهاي مسكوني در مناطق سيل‌زده كه از سوي بنياد مسكن انقلاب اسلامي پرداخت مي‌شود حدود 6 هزار ميليارد تومان است اما سقف تسهيلات ارايه شده در تمامي بخش‌ها به 15 هزار ميليارد تومان مي‌رسد.

معاون بازسازي بنياد مسكن انقلاب اسلامي در پاسخ به اين سوال كه واحدهاي احداثي چه زماني به مردم تحويل مي‌شود، ادامه داد:  تا پايان امسال واحدهاي احداثي و تعميري به مردم تحويل داده خواهد شد.

مهديان با بيان اينكه خانوارهايي كه در دسته واحدهاي تعميري قرار مي‌گيرند پس از تعمير در واحدهاي خودشان مستقر مي‌شوند، افزود: براي اسكان موقت مالكان واحدهاي احداثي هم پيش‌بيني كرده‌ايم كه تسهيلات اسكان موقت به مردم ارايه شود. اين تسهيلات در مناطق روستايي تا سقف 6 ميليون تومان و در شهرها تا سقف 12 ميليون تومان در حال پرداخت است.

وي با تاكيد بر اينكه قرار بر اين نيست كه به خانوار براي اسكان موقت كانكس داده شود، گفت: تخريب منازل پس از وقوع سيل به حدي نبوده‌ است كه امكان سكونت در آن وجود نداشته‌ باشد. خانواده‌ها مي‌توانند در بخشي از واحد مسكوني خود زندگي كنند تا تعميرات مورد نياز انجام شود از سوي ديگر امكان اجاره هم وجود دارد و افراد مي‌توانند از تسهيلات مذكور براي اجاره يك واحد سالم استفاده كنند.

معاون بنياد مسكن با اشاره به گرماي هوا در جنوب كشور و نياز خانوار به سيستم سرمايشي ادامه داد: خوشبختانه بخشي از لوازم خانگي مردم در جريان سيل اخير حفظ شده‌است به ويژه كولر كه در ارتفاع قرار مي‌گيرد جريان سيل كمتر به اين تجهيزات آسيب وارد كرده‌است. بنابراين عموما كولرها قابل استفاده هستند.

وي در پاسخ به اين سوال چه فكري براي اسكان موقت افرادي كه هنوز در چادر مستقر هستند، شده است؟ اظهار داشت: اسكان سيل‌زده‌ها در چادر قابل توجه نيست. بسياري از استان‌ها هم اعلام كرده‌اند چادرها جمع‌آوري شده‌اند و مردم در واحدهاي مسكوني مستقر شدند.

مهديان با تاكيد براينكه نيازي به استقرار سيل زد‌گان در كانكس نيست، گفت: اولا تعداد واحدهايي كه غير قابل سكونت باشند بسيار كم است. دوم اينكه با توجه شرايط اقتصادي كشور ارايه كانكس ديگر امكانپذير نيست البته ضرورت هم ندارد.

وي تاكيد كرد:‌ در حال حاضر جمع‌آوري كانكس در كرمانشاه به يك معضل تبديل شده‌است. تعداد قابل توجهي از كانكس‌ها در شهرها و روستاهاي مناطق زلزله‌زده كرمانشاه بلااستفاده باقي‌مانده است.    


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها