ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : تلاش شبانه‌روزي هزار نفر براي جلوگيري از تهاجم ملخ‌ها به مزارع و باغ‌هاي مردم/ اعتبار لازم براي مبارزه با مخ‌هاي مهاجم حداكثر در يك تا دو هفته آيند بايد به دست سازمان برسد
پنجشنبه، 29 فروردین 1398 - 12:43     کد خبر: 89732

ترابر نيوز: از بهمن ماه سال گذشته تا امروز 40 تا 50 توده بزرگ ملخ‌هاي دريايي از شبه جزيزه عربستان وارد كشور شده است. تراكم بالاي اين آفت، پتانسيل آن را دارد كه 100 درصد يك مزرعه يا باغ را نابود كند. سازمان حفظ نباتات كشور براي مبارزه با ملخ‌هاي دريايي درخواست 12 ميليارد تومان اعتبار داده كه ستاد بحران كشور با 10 ميليارد تومان آن موافقت كرده است. اين سازمان مي گويد اعتبار لازم براي مبارزه با مخ‌هاي مهاجم حداكثر در يك تا دو هفته آيند بايد به دست آن‌ها برسد در غير اين صورت كار از كار گذشته و هجوم اين آفت در كنار سيل تبديل به بحران تازه‌اي براي كشور مي‌شود.
ترابر نيوز:

 

به گزارش ايلنا، هجوم ملخ‌هاي دريايي به كشور اتفاق تازه‌اي نيست و در گذشته نيز رخ داده است، اما آنچه اين‌بار هجوم اين آفات را تبديل به تهديد جدي براي توليد بخش كشاورزي كشور كرده، همزماني آن با سيل و بارندگي‌هاي اخير در استان‌هاي جنوبي است.

مراتع سر سبز حاصل از بارندگي در روزهاي اخير پاسخ خوبي براي نياز غذايي اين آفت سيري ناپذير است و رشد توليد مثل آن را افزايش مي‌دهد. حال علاوه بر سيل، حضور ملخ‌هاي دريايي نيز تبديل به تهديد جدي براي توليد بخش كشاورزي استان‌هاي جنوبي شده است.

سازمان حفظ نباتات كشور براي مبارزه با ملخ هاي دريايي درخواست 12 ميليارد تومان اعتبار داده كه ستاد بحران كشور با 10 ميليارد تومان آن موافقت كرده است.

اين سازمان مي‌گويد تا امروز اعتبار تخصيص يافته براي مبارزه با مخ هاي مهاجم را نگرفته در حالي كه اين اعتبار حداكثر در يكي دو هفته آينده بايد به دست آن ها برسد در غير اين صورت كار از كار مي‌گذرد و اعتبار تخصيص يافته ديگر به كار نمي‌آيد.

سعيد معين نميني، مدير مبارزه با آفات عمومي و همگاني سازمان حفظ نباتات كشور، در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا با بيان اينكه تاكنون هجوم ملخ‌هاي دريايي تنها به مراتع و عرصه‌هاي منابع طبيعي خسارت زده است، اظهار كرد: تا امروز  ملخ‌هاي دريايي  به مزارع و باغ ها ورود پيدا نكرده‌اند، اما پيش بيني مي‌شود به زودي اين اتفاق بيفتد.

وي با تاكيد بر اينكه نمودار حركتي ملخ‌ها قابل پيش بيني نيست، افزود: زمان و جهت حركت توده ملخ‌هاي دريايي از يك نمودار تعريف شده  پيروي نمي‌كند به همين دليل به هيچ وجه قابل پيش بيني نيست.

معين نميني ادامه داد: تنها روش مبارزه با اين آفت شناسايي منطقه آلوده و سم سمپاشي در حجم و ميزان مناسب است تا با افزايش تلفات، فرصت تخم‌گذاري و حركت از آن‌ها گرفته شود.

به گفته اين مسئول، تا امروز 38000 هكتار از مناطق آلوده به اين آفت از خرمشهر تا چابهار سم پاشي هوايي و زميني شده است كه 6 استان؛ خوزستان، بوشهر، هرمزگان، فارس، كرمان، سيستان و بلوچستان را شامل مي‌شود.

معين نميني اضافه كرد: از 9 بهمن تا كنون حدود يك هزار نفر نيرو در 6 استان درگير، شبانه روز كار مي‌كنند تا نگذارند ملخ‌هاي مهاجم به مزارع و باغ ها برسد و توليد را به مخاطره بيندازند.

وي با اشاره به روند افزايشي ورود ملخ دريايي به كشور، افزود: از اول فروردين تا امروز ميزان ورود توده‌هاي ملخ‌هاي دريايي از سمت شبه جزيره عربستان به سمت ايران در حال افزايش است به نحوي كه فقط در استان هرمزگان حدود 30 توده بزرگ جديد وارد شده است، به عبارت ديگر در كمتر از يك ماه 30 نقطه در استان هرمزگان مورد حمله قرار گرفته كه اين امر نشان مي‌دهد در چه شرايطي سختي قرار داريم.

معين نميني يادآور شد كه ملخ‌هاي دريايي اين قدرت را دارند كه به طور كامل يك مزرعه يا باغ را از بين ببرند.

مدير مبارزه با آفات عمومي و همگاني سازمان حفظ نباتات كشور هر چند مبارزه با ملخ‌هاي دريايي را تا امروز موفقيت آميز توصيف كرد، اما اضافه كرد كه سازمان حفظ نباتات كشور براي ادامه مبارزه با اين آفت قبل از تبديل شدن آن به بحران، نياز فوري به تامين اعتبار دارد.

معين نميني ميزان اعتبار مورد نياز براي برطرف كردن خطرملخ‌هاي دريايي را 12 ميليارد تومان عنوان كرد.

وي گفت: سازمان حفظ نباتات كشور درخواست اعتبار 12 ميليارد توماني را به ستاد مديريت بحران كشور داده كه اين ستاد با 10 ميليارد تومان موافقت كرده است.

معين نميني تاكيد كرد: اين مبلغ در يك تا حداكثر دو هفته آينده بايد به دست كارشناسان سازمان حفظ نباتات در استان‌هاي درگير برسد چرا كه تاخير مي‌تواند نتايج سنگيني را براي توليد بخش كشاورزي به همراه داشته باشد.

معين نميني يادآور شد: اگر ملخ هاي دريايي تا تيرماه سالجاري مهار نشوند خطر آن تمام كشور را تهديد مي‌كند.

ملخ هاي مهاجم ليمويي رنگ هستند

مدير مبارزه با آفات عمومي و همگاني سازمان حفظ نباتات كشور از كشاورزان و باغداران خواست كه نسبت به حضور اين آفت در مسير خود يا در مزرعه يا باغ‌هايشان هشيار باشند.

معين نميني از كشاورزان درخواست كرد تا در صورت مشاهده ملخ‌هاي به رنگ زرد ليمويي موضوع را در سريع‌ترين زمان ممكن به اولين مركز حفظ نباتات منطقه اطلاع دهند تا تيم‌هاي رديابي و تيم‌هاي مبارزه به محل اعزام شوند.

وي تاكيد كرد: كشاورزان و باغداران به هيچ وجه نبايد دست به اقدام خودسرانه براي مبارزه با اين آفت بزنند چرا كه در اين موارد شناسايي و مبارز با آفت مهاجم برعهده كارشناسان دولتي است.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها