ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : ساخت سنسورهاي شتاب‌نگاري براي استفاده جامعه مهندسي، لرزه‌شناسي و بخش صنعت كشور يك نياز حياتي است
دوشنبه، 27 اسفند 1397 - 12:36     کد خبر: 89523

ترابر نيوز: آگاهي از وقوع زمين‌لرزه، حتي در حد چند ثانيه براي كاهش خسارات جاني و مالي، يك شركت دانش‌بنيان را بر آن داشت تا سامانه هشدار سريع زلزله را در كشور بومي‌سازي كند.
ترابر نيوز:

به گزارش ايرنا از معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، مدير عامل اين شركت دانش‌بنيان درباره طراحي و ساخت سامانه هشدار سريع زلزله در كشور، گفت: ساخت سنسورهاي شتاب‌نگاري براي استفاده جامعه مهندسي، لرزه‌شناسي و بخش صنعت كشور يك نياز حياتي است كه از مدتها پيش مورد توجه پژوهشگاه بين‌المللي زلزله قرار گرفته است.
«محمدحسين حكيمي» افزود: بر اين اساس، پژوهشگاه بين‌المللي زلزله با تكيه بر دانش بومي و همكاري بخش خصوصي قدم به عرصه ساخت سنسورهاي شتاب‌نگاري و تجهيزات مورد نياز گذاشته است.
به گفته وي، سنسورهاي شتاب‌نگاري IIEES-HAT نخستين محصول ايراني در اين زمينه است كه طي يك دوره چهار ساله طراحي شده و در دو سال اخير نيز تحت آزمايش‌هاي صحت‌سنجي سخت‌گيرانه بسياري قرار گرفته است.
حكيمي ادامه داد: انجام بيش از دو سال آزمون‌هاي مختلف بر روي سنسورهاي IIEES-HAT باعث ايجاد دانش فني بسياري در اين زمينه شده است و تدوين استاندارد سنسورهاي شتاب‌نگاري قطع گاز براي شركت ملي گاز ايران و تصويب اين استاندارد به عنوان يكي از استانداردهاي مرجع IGS نيز ثمره اين دانش فني در كشور است.
اين فعال دانش‌بنياني درباره نحوه عملكرد اين سامانه نيز توضيح داد: امواج راديويي با سرعتي بيشتر نسبت به امواج زلزله منتقل مي‌شود، بنابراين مي‌توان قبل از رسيدن امواج زلزله به منطقه هدف، به كمك امواج راديويي هشدار زلزله را به مناطق دورتر اعلام كرد.
وي افزود: البته زمان هشدار، به الگوريتم مورد استفاده در سامانه هشدار سريع نيز وابسته است، به طور كلي در سامانه‌هاي هشدار سريع از دو الگوريتم برجا (تك ايستگاهي) و ناحيه‌اي (شبكه لرزه‌اي) استفاده مي‌شود.
به گفته حكيمي، اين سامانه در ايران كه يك كشور زلزله‌خيز و در معرض خطر است كمك بزرگي است تا با كمك هشدارهاي لازم، اثرات مخرب اين حادثه را كاهش دهيم.
وي طراحي سامانه پاسخ سريع زلزله را از ديگر اقدامات اين شركت دانش‌بنيان عنوان كرد و گفت: سيستم‌هاي قطع خودكار گاز به سيستم‌هايي اطلاق مي‌شود كه به‌صورت خودكار نسبت به شرايط خطر واكنش نشان مي‌دهند و جريان گاز را قطع مي‌كنند. در اين سيستم‌ها تصميم‌گيري قطع گاز با پردازش برخط داده‌هاي شتاب زمين انجام مي‌شود.
اين فعال دانش‌بنياني ادامه داد: سنسورهاي دريافت‌كننده شتاب حركت زمين، سيستم پردازش مركزي براي محاسبه و تشخيص سطح خطر براي انجام تصميم‌گيري و سيستم‌ قطع خودكار كه به فرمان از طرف سيستم پردازش واكنش داده و جريان گاز را قطع مي‌كند از جمله سيستم‌هاي موجود در اين سامانه است.
مدير عامل شركت دانش‌بنيان فن‌آوران لرزه زمين پايش در معرفي ديگر دستاوردهاي اين شركت بيان كرد: سامانه پايش سلامت سازه‌ها از ديگر سامانه‌هاي طراحي شده در شركت ماست. به طور كلي موضوع پايش رفتار لرزه‌اي سازه‌ها به سه صورت شامل پايش رفتار سازه‌ها با استفاده از ارتعاشات محيطي، پايش رفتار سازه‌ها با استفاده از ارتعاشات اجباري و پايش رفتار سازه‌ها در زمان وقوع زمين لرزه بزرگ در نزديكي آنها انجام مي‌شود.
وي به همكاري اين شركت با شركت گاز استان تهران در پروژه هاي مربوط به سامانه پاسخ سريع زلزله اشاره كرد و گفت: در پروژه‌هاي مربوط به سامانه پايش سلامت سازه نيز با پل راه آهن رودشور، پل راه‌آهن ميانه، سد هيروي و نيروگاه اتمي بوشهر همكاري داريم.
مدير عامل اين شركت دانش‌بنيان، نقش معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري را در پيشبرد اهداف شركت‌هاي دانش‌بنيان، موثر دانست و گفت: درصورت دريافت حمايت مي‌توانيم اين سامانه پركاربرد را در كشور توسعه دهيم.
 

انتهاي پيام /*


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها