ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : ۶ دليل نوسانات بازار ارز/ دولت با يك مصوبه بازار را ملتهب كرد
شنبه، 4 اسفند 1397 - 10:54     کد خبر: 89139

ترابر نيوز: رئيس كميسيون اقتصادي مجلس ۶ دليل نوسانات بازار ارز را تشريح كرد و گفت: التهابات بازار ارز موقت است و قيمت ارز مجددا كاهش مي‌يابد.
ترابر نيوز:
۶ دليل نوسانات بازار ارز/ دولت با يك مصوبه بازار را ملتهب كرد

 

محمدرضا پورابراهيمي در گفتگو با مهر با اشاره به نوسانات اخير بازار ارز گفت: عواملي در روزهاي اخير موجب نوسانات بازار ارز شده است كه بايد توسط بانك مركزي مديريت شود تا شاهد افزايش سطح قيمت‌ها نباشيم.

 نماينده مردم كرمان در مجلس «ايجاد تقاضا در بازار ارز به موجب مصوبات دولت» را يكي از علل افزايش قيمت ها خواند و گفت: هيئت وزيران اخيراً مجوزي صادر كرد كه بخشي از اتومبيل هاي گذر موقت كه در مناطق آزاد هستند ، تعيين تكليف و آزاد شوند.

افزايش تقاضاي ارز به موجب مصوبه آزاد سازي اتومبيل هاي موجود در مناطق آزاد

رئيس كميسيون اقتصادي مجلس اظهار داشت: به واسطه اين مصوبه تقاضا براي ارز جهت تامين بخشي از منابع مورد نياز براي آزادسازي اتومبيل هاي موجود در مناطق آزاد تشديد شد.

عضو شوراي هماهنگي اقتصادي سران قوا با بيان اينكه بانك مركزي با اين پيشنهاد مخالف بوده است گفت: علي رغم مخالفت بانك مركزي به دليل اصرار بعضي از اعضاي دولت اين موضوع به تصويب رسيد و به التهابات بازار ارز دامن زد.

افزايش تقاضاي ارز به موجب مصوبه مجوز واردات ۱۰۰ قلم كالا توسط مرزنشينان

وي اظهار داشت: هيئت دولت در مصوبه ديگري در ۲۴ بهمن ماه اجازه داد ۱۰۰ قلم كالا توسط مرزنشينان به كشور وارد شود و با توجه به اينكه براي خريد اين كالاها بايد ارز پرداخت شود تقاضاي ارز تشديد شد و بر بازار ارز تاثير منفي داشت.

ورود نقدينگي به بازار با كاهش سود سپرده هاي بانكي

پورابراهيمي سر رسيد برخي سپرده‌هاي بانك ها با سود ۲۰ درصد و تمديد آن با سود ۱۸ درصد را عامل ورود نقدينگي به بازار ارز خواند و گفت: سپرده هاي بانك مركزي كه سال گذشته با نرخ ۲۰ درصد باز شده بود آخر بهمن ماه سر رسيد شد و بانك مركزي با نرخ كمتري اقدام به تمديد اين سپرده ها كرد.

رئيس كميسيون اقتصادي مجلس با تأكيد بر لزوم كاهش نرخ سود سپرده ها و تسهيلات بانكي گفت: ما موافق افزايش نرخ سود نيستيم اما كاهش سود سپرده ها موجب خروج نقدينگي از بانك ها شد و اين منابع آزاد شده به عنوان تقاضاي جديد به حوزه بازار ارز منتقل شده است.

تقاضاهاي ارز براي سفرهاي خارجي پايان سال

پورابراهيمي تقاضاهاي ارز براي سفرهاي پايان سال را يكي از علل نوسانات بازار ارز خواند و اظهار داشت: پيش بيني مي شود نزديك به ۳۰۰ ميليون دلار تقاضاي ارز، بابت مسافرت‌هاي خارجي شب عيد در بازار ايجاد شود.

عضو شوراي هماهنگي اقتصادي سران قوا ادامه داد: اين رقم در مقايسه با ميزان ارز اختصاص يافته به مسافرت‌هاي خارجي در سال‌هاي گذشته پايين تر است اما به هر حال در نوسانات بازار ارز اثر گذار است.

تقاضاي ارز براي واردات كالاهاي مورد نياز مردم براي شب عيد

رئيس كميسيون اقتصادي مجلس واردات كالاهاي مورد نياز مردم براي شب عيد را يكي ديگر است علل نوسانات بازار ارز خواند و گفت: واردكنندگان علاقه دارند كه به صورت فشرده و در يك بازه زماني خاص كالاهاي خود را وارد بازار كنند لذا سرعت گرفتن واردات كالاهاي مرتبط با ايام عيد نيز در نوسانات بازار اثر گذاشته است.

تقاضاي كاذب ارز به دليل فضاي رواني

وي تقاضاي كاذب را يكي ديگر از علل نوسانات بازار خواند و گفت: اين تقاضاي كاذب در اثر فضاي رواني ايجاد شده است.

پور ابراهيمي اظهار داشت: بانك مركزي با بخشنامه كه اخيراً صادر كرد، تسهيل در امر تسويه ارز ناشي از صادرات را مبنا قرار داد و مقرر كرد تا سقف ۴ ميليون دلار امكان عرضه نقدي ارز از طريق سامانه «سنا» براي صادر كنندگان وجود داشته باشد.

عضو شوراي هماهنگي اقتصادي سران قوا ادامه داد: صادركنندگان ماه‌هاست كه دنبال چنين راهكاري هستند. آنها معتقد بودند كه بايد ارز خود را در بازار و به نرخ روز عرضه كنند، لذا اين بخشنامه گام مهمي براي تحقق نظرات صادركنندگان است. مجلس پيشنهاد داده است كه سقف ۴ ميليون دلار برداشته شود تا عددهاي بالاتر ارز به بازار عرضه شود و بانك مركزي نيز پذيرفته است.

راهكارهاي بانك مركزي براي ورود ارز ناشي از صادرات به كشور

وي اين بخشنامه را ظرفيتي براي حل مشكل ارز خواند و گفت: صادركنندگان معتقد بودند كه عرضه ارز ايشان در سامانه نيما غيرعادلانه است زيرا مجبورند ارز خود را با نرخ پايين در اين سامانه عرضه كنند اما با نرخ بالا از بازار ارز بخرند لذا با بخشنامه جديد بانك مركزي نظر صادركنندگان نيز جلب شد.

رئيس كميسيون اقتصادي مجلس تاكيد كرد: اين بخشنامه سريعا مي تواند موجب افزايش حجم صادرات، ورود ارز به بازار و كاهش نرخ ارز شود.

پورابراهيمي اظهار داشت: تشويق صادر كنندگاني كه ارز خود را وارد كشور مي كنند يكي از موضوعات مورد نظر مجلس است بنابراين مقرر شد صادركنندگان خوش حسابي كه منابع ناشي از صادرات خود را وارد كشور كرده اند با اولويت مشمول مشوق‌هاي ناشي از تسويه ارز شوند. اين افراد مي توانند منابع خود را بر اساس سامانه سنا وارد بازار كرده و مواد اوليه خود را تامين كنند.

پورابراهيمي انتقال ارز به صورت نقدي، افزايش سقف آن، تسويه از سامانه سنا را از مشوق هاي صادراتي براي صادركنندگان خوش حساب خواند و گفت: بايد به سمت ايجاد بازار متشكل ارزي برويم، بانك مركزي نيز به دنبال اين موضوع است. بازار متشكل ارزي مي‌تواند موجب اتفاقات مثبتي در بازار ارز شود، اجراي اين ساز و كار موجب كاهش تقاضاي كاذب شده و انگيزه قوي براي صادرات شفاف ايجاد مي كند در حال حاضر به دليل محدوديت‌هاي ناشي از تسويه، بخشي از ارز صادراتي به چرخه اقتصادي كشور باز نمي‌گردد.

وي ادامه داد: طبيعتا صادركنندگاني كه ارز خود را به كشور بازنگردانند نيز بدحساب خواهند بود.

رئيس كميسيون اقتصادي مجلس نوسانات اخير در بازار ارز را مقطعي خواند و گفت: نرخ ارز در التهاب اوايل سال جاري نيز متناسب با شرايط اقتصادي نبود و پس از مدتي كاهش يافت.

عضو شوراي هماهنگي اقتصادي سران قوا تصريح كرد: در حال حاضر نيز هيچ رابطه منطقي بين نرخ ارز و مولفه هاي اقتصادي وجود ندارد و با مديريت بانك مركزي و با توجه به مكانيزم‌هايي كه در كشور اجرا شده است نرخ ارز كاهش مي‌يابد.

وي تأكيد كرد: قطعاً با نظارت بانك مركزي و تسهيل امور در تامين نيازهاي ارزي كشور و تشويق صادركنندگان نرخ ارز كاهش خواهد يافت.

از محل صادرات غير نفتي نياز ارزي كشور براي واردات تامين شده است

  پور ابراهيمي اظهار داشت: در ۱۰ ماهه ابتداي امسال نزديك به ۳۵ ميليارد دلار صادرات غير نفتي تحقق يافته است بنابراين بدون احتساب صادرات نفتي، از محل صادرات غير نفتي نياز ارزي كشور براي واردات تامين شده است.

رئيس كميسيون اقتصادي مجلس گفت: ميزان منابع و مصارف ما در حوزه ارز مشهود است لذا اگر يك بشكه نفت هم نفروشيم مي‌توانيم از محل صادرات غيرنفتي، منابع ارزي مورد نظر براي واردات در حوزه كالاهاي اساسي و غير اساسي را تامين كنيم.

وي ادامه داد: تراز بازرگاني تعريف‌شده ظرفيتي است كه موجب مي‌شود بتوانيم در آينده تصميم هاي كارشناسي و منطقي اخذ كنيم.

پور ابراهيمي در پايان با تأكيد بر اينكه التهابات  بازار ارز موقت است گفت: در هفته‌هاي آينده و در سال آينده شاهد ايجاد ثبات در بازار ارز خواهيم بود.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها