ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : كاهش ترافيك و مصرف سوخت، مهمترين دستاورد خط آهن قزوين - رشت
شنبه، 4 اسفند 1397 - 10:14     کد خبر: 89136

ترابر نيوز: كاهش ترافيك در مسير قزوين - رشت و دستاوردهاي زيست محيطي ناشي از آن، استفاده از حمل و نقل ارزان و ايمن و صرفه جويي در مصرف سوخت از مهم ترين دستاوردهاي آغاز سير قطارهاي مسافري و باري در اين مسير ريلي است.
ترابر نيوز:

به گزارش ايرنا، موقعيت ممتاز جغرافيايي ايران در منطقه و ارتباط آن با آب هاي خليج فارس و دريايي عمان در جنوب و درياي خزر در شمال، جمهوري اسلامي ايران را به يكي از مهمترين مسير ترانزيتي بين المللي در منطقه تبديل كرده است و بايد از اين ظرفيت براي افزاشي درآمدهاي ارزي كشور به خوبي استفاده شود.
راه آهن ايران از غرب كشور به تركيه و از انجا به اروپا، از شمال غربي از طريق جلفا و آستارا به جمهوري آذربايجان و روسيه، از شمال از طريق بنادر اميرآباد و تركمن به درياي خزر و تركمنستان و كشورهاي آسياي ميانه، روسيه و چين، از جنوب شرقي از طريق ميرجاوه به پاكستان و از جنوب از طريق بندر عباس و بنادرامام خميني و خرمشهر به آب هاي آزاد جهان دسترسي كاملي دارد.
گستردگي ايران و دسترسي آن به آب هاي آزاد بين المللي و ظرفيت هاي ترانزيتي آن توسعه خطوط راه آهن را در كشور ضروري كرده تا با توسعه شبكه ريلي سهم صنعت حمل ونقل ريلي كشور در جابجايي بار و مسافربيش از پيش تقويت شود كه در اين ميان خط آهن قزوين - رشت در شمال كشور مي تواند در افزايش سهم اين بخش در حمل و نقل بار و مسافر نقش مهمي را ايفا كند.
معاون فني و زيربنايي شركت راه آهن درباره اهميت اين مسير ريلي به ايرنا مي گويد: در دالان ارتباطي شمال - جنوب، خط آهن رشت - قزوين از مزيت هاي اقتصادي و ترانزيتي بالايي برخوردار است و انتظار داريم با بهره برداري از اين خط ريلي در شمال كشور ترانزيت به كشورهاي آسياي ميانه و روسيه از مسير ايران افزايش پيدا كند.
«مازيار يزداني» با اشاره صرفه جويي هاي اقتصادي تردد قطار در مسير قزوين - رشت يادآورشد: در صورتي كه تردد در اين خط ريلي آغاز شود، عبور خودرو در اين مسير كاهش مي يابد و اين در كاهش سوانح رانندگي در اين مسير پرتردد تاثيرگذار خواهد بود.
وي اظهار داشت: پس از نصب علايم، سيستم هاي ارتباطي و ساير الزام هاي بهره برداري، در اسفند ماه سال جاري شاهد تردد قطارهاي مسافري در مسير ريلي قزوين - رشت خواهيم بود.
معاون فني و زيربنايي شركت راه آهن اظهارداشت: طبق برنامه قرار است پس از بهره برداري كامل از اين خط آهن و تكميل اقدامات مورد نياز ايمني، نخستين قطار مسافري از رشت عازم مشهد مقدس شود.
خط آهن قزوين - رشت به طول 165 كيلومتر ابتداي آذرماه سال جاري با حضور محمد باقر نوبخت معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان برنامه و بودجه به صورت آزمايشي مورد استفاده قرار گرفت.
خط ريلي قزوين - رشت در قالب هشت قطعه ساخته و از ايستگاه سياه چشمه به سمت رشت از محور آذربايجان منشعب شده است؛ اين مسير ريلي، از ايستگاه سياه چشمه تا ابتداي ايستگاه كوهين به طول 30 كيلومتر يك خطه ، از ايستگاه كوهين تا ايستگاه لوشان به طول 40 كيلومتر دو خطه و از ايستگاه لوشان تا انتهاي مسير يك خطه طراحي شده است.
معاون وزير راه و شهرسازي در بازديد از اجراي مرحله نهايي راه‌آهن قزوين- رشت پيش از افتتاح گفت: اين مسير ريلي آماده افتتاح است و در چند روز باقيمانده تا بهره‌برداري مراحل نهايي كار نيز به اتمام مي‌رسد.
«خير اله خادمي» در بازديد از اجراي مرحله نهايي پروژه افزود: با افتتاح اين مسير ريلي رشت به‌عنوان چهارمين مركز استان در برنامه‌هاي اقتصاد مقاومتي حوزه حمل‌ و نقل به شبكه ريلي متصل خواهد شد.
معاون وزير راه و شهرسازي با اعلام اينكه اين خط آهن با اتصال به آستارا و از آنجا به كشورهاي جمهوري آذربايجان و روسيه درنهايت به اروپا خواهد رسيد، گفت: اين خط ريلي تأثير مهمي در شبكه حمل‌ونقل بين‌المللي دارد و مسير انتقال بار از هند به اروپا را نصف و هزينه‌هاي حمل را نيز ۳۰ درصد كاهش مي‌دهد.
معاون وزير راه و شهرسازي استان گيلان را به ‌عنوان يكي از قطب‌هاي گردشگري كشور معرفي كرد و اظهار داشت: با توجه به زيبايي‌هاي طبيعي مسير اين خط ريلي خود مي‌تواند مقصد گردشگري باشد و با در نظر گرفتن شرايط، پيش‌بيني جا‌به‌جايي بار و مسافر بالايي از طريق اين خط صورت مي‌گيرد.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه تأكيد كرد: راه‌آهن قزوين - رشت يك ابر پروژه عمراني كشور است كه به لحاظ طول تونل‌ها و پل‌هاي خاص بزرگ‌ترين پروژه ريلي كشور محسوب مي‌شود.
برخي از كارشناسان حوزه زير ساخت هاي حمل و نقل ارزش روز خط آهن قزوين - رشت را بيش از چهار هزار ميليارد تومان برآورد كرده اند و استفاده از حمل و نقل ارزان و ايمن و صرفه جويي در مصرف سوخت را از مهمترين دستاوردهاي آن مي دانند.
خط آهن قزوين - رشت براي حمل بار و مسافر از ايستگاه سياه چشمه در قزوين آغاز و با عبور از منطقه كوهين، لوشان، منجيل، رودبار و امامزاده هاشم به شهر رشت مي‌رسد.
50 درصد اين خط در دشت، 10 درصد آن در تپه ماهور و 40 درصد در مناطق كوهستاني قرار گرفته و 80 پل به طول 13 هزار متر و پنجاه و سه متر و تونل به طول 22 هزار متر از مشخصات فني اين پروژه ملي است.
احداث اين پروژه ملي به لحاظ حمل و نقل بار و مسافر و اتصال استان گيلان به شبكه ريلي و به دليل ايجاد يك دالان ريلي بين المللي در مسير شمال به جنوب براي صادرات و ترانزيت كالا از خليج فارس به طرف روسيه كشورهاي آسياي ميانه و اروپا از اهميت بالايي براي جمهوري اسلامي ايران برخوردار است.
پل شاهرود به طول 600 متر با معماري قديمي يكي از زيباترين ابنيه هاي اين خط است كه با هزينه اي معادل 14 ميليارد تومان توسط شركت خدمات مهندسي خط و ابنيه راه آهن در كنار آزادراه قزوين - رشت احداث شده است.
 

انتهاي پيام /*


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها