ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : نقش مهم سوخت CNG در خودكفايي در تأمين بنزين
پنجشنبه، 4 بهمن 1397 - 13:51     کد خبر: 88744

ترابر نيوز: اگر سوخت CNG در سبد سوخت بخش حمل و نقل كشور نبود، با وجود تلاش‌هاي بسيار و موفق در عرصه افزايش ظرفيت توليد بنزين، هم‌اكنون توليد ۱۰۵ ميليون ليتري بنزين با ميزان مصرف آن برابري مي كرد و در ايام پرمصرف‌تر سال مثل ايام نوروز با كسري بنزين مواجه مي‌شديم.
ترابر نيوز:
نقش مهم سوخت CNG در خودكفايي در تأمين بنزين

به گزارش خبرگزاري تسنيم، در حال حاضر روزانه بين 80 تا 90 ميليون ليتر بنزين در كشور مصرف مي شود، در حالي كه با بهره برداري از فاز سوم پالايشگاه ستاره خليج فارس، توليد بنزين ايران به مرز 105 ميليون ليتر در روز رسيده است.

پيشي گرفتن حدود 20 ميليون ليتري ميزان توليد و ميزان مصرف روزانه بنزين در كشور، ايران را در جايگاه يك كشور خودكفا در تأمين بنزين قرار داده كه توانمندي ذخيره سازي مازاد توليد و همچنين صادرات آنرا نيز دارد.

از سوي ديگر سبد سوخت بخش حمل و نقل خودروهاي سبك كشور، علاوه بر اين ميزان مصرف بنزين، شاهد مصرف روزانه 21 ميليون مترمكعب سوخت CNG‌ است. در واقع اين ميزان مصرف سوخت CNG برابر با مصرف روزانه 21 ميليون ليتر بنزين است؛ كه اگر نبود، اكنون مصرف بنزين كشور نيز در مرز ميزان توليد فعلي آن كه پس از بهره برداري از پروژه مهم فاز سوم پالايشگاه ستاره خليج فارس تحقق يافته، قرار مي گرفت و موجب مي شد تا در روزهاي پرمصرف‌تر سال مثل ايام نوروز و سفرهاي تابستاني، خودكفايي كسب شده در تأمين بنزين، با عدم پايداري مواجه شده و سقف مصرف از ميزان توليد فراتر رود.

در حال حاضر 4.5 ميليون خودروي دوگانه سوز در كشور تردد مي كنند كه اين تعداد خودرو با وجود آنكه از تمامي ظرفيت موجود در عرضه سوخت CNG كه در قالب 2449 جايگاه فراهم شده استفاده نمي كنند، به جاي آنكه 21 ميليون ليتر بنزين به مصرف روزانه كشور اضافه كنند، 21 ميليون مترمكعب سوخت CNG را در كنار سوخت بنزين مصرفي خود، به مصرف مي رسانند.

بنابراين هرچه استفاده از ظرفيت‌هاي عرضه سوخت CNG بيشتر شود، مقدار بيشتري از مصرف روزانه بنزين با مصرف CNG جايگزين شده و ثبات و پايداري در خودكفايي كسب شده در تأمين بنزين بيشتر خواهد شد و از سوي ديگر با مصرف بيشتر CNG، بنزين بيشتري براي طرح‌ريزي صادرات اين فرآورده استراتژيك نفتي و به دنبال آن ارزآوري قابل توجه براي كشور در اختيار خواهيم داشت.

 

انتهاي پيام/


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها