ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : گفت و گو با وزير به همين سادگي
سه شنبه، 22 آبان 1397 - 13:53     کد خبر: 87924

ترابر نيوز: وزير جهاد كشاورزي در سومين روز سفرش به استان خراسان جنوبي با كشاورز طبسي روبرو شد و حرفهايي كه پيرمرد درباره قيمت گوجه فرنگي و وضعيت كشور به وزير گفت، بازتاب گسترده اي يافته است.
ترابر نيوز:

به گزارش ايرنا 'محمود حجتي' را ديگر خيلي ها مي شناسند از مردم و مسئولاني كه در دولت ها و از جريان هاي سياسي مختلف با او كار كرده اند؛ وزيري مشهور به جهادي بودن، آشنا به بخش كشاورزي، باتجربه، پركار و از جمله دولتمرداني است كه از رفتن به ميان مردم ابايي ندارد.
واقعيت اين است وقتي رويداد خاصي در سفر يكي از مسئولان به مناطق مختلف كشور حاشيه ساز مي شود عادت داريم از جنبه منفي به آن نگاه كنيم و به قول معروف 'نيمه خالي ليوان را ببينيم'.
آنچه در آخرين روز سفر پركار حجتي به استان مرزي خراسان جنوبي كه قطب توليد محصولاتي چون زرشك، عناب، زعفران و انار در ايران است، گذشت جنبه هاي مثبتي هم دارد و همان است كه مي گوييم مدير در نظام جمهوري اسلامي بايد مردمي باشد، صبور باشد، حرف مردم و جامعه هدف خود را بشنود و مهمتر اينكه عصباني نشود و زود واكنش نشان ندهد.
ما در فيلم هايي كه از گفت و گوي كشاورز طبسي با وزير جهاد كشاورزي در فضاي مجازي منتشر شده است اين خصوصيات را مي بينيم و اگر غير از اين بود حتما فيلم واكنش را هم تهيه و پخش مي كردند.
يادمان هم باشد كليپ ها و فيلم ها بخشي از يك واقعه را نشان مي دهند و مقدمه و موخره را تصويربردار به ما تحويل نمي دهد.
اما ماجرا چه بود؟
وزير جهاد كشاورزي جمعه هجدهم آبان وارد خراسان جنوبي شد و پس از حضور در هفت شهرستان استان روز يكشنبه در سومين و آخرين روز سفرش در طبس حضور داشت و علاوه بر افتتاح طرح تسطيح 800 هكتار اراضي كشاورزي از كارخانه توليدات عرقيات گياهي در شهرك صنعتي طبس بازديد كرد.
محمود حجتي با همراهان و مسئولان محلي از مرحله نهايي اين كارخانه بازديد مي كردند كه پيرمردي به آنها نزديك شد و پس از سلام از وزير اجازه صحبت كردن خواست.
اين در حالي است كه وزير در روستاي تشكانان از توابع شهرستان طبس نيز با كشاورزان و دامداراني كه بدون اطلاع قبلي درخواست هاي خود را مطرح كردند، ديدار كرد و دستور رسيدگي داد؛ همچنين در جلسه جمع بندي سفر خود به خراسان جنوبي نيز به همه مسئولان حاضر از مقامات كشوري، استاني و محلي گفت كه خواسته هاي خود را مطرح كنند.
پس از پايان اين جلسه نيز با اينكه دقايقي بعد پرواز داشت، باز هم به درد دل كشاورزان و دامداراني كه آمده بودند، گوش سپرد.
همان گونه كه در كليپ منتشر شده مشاهده مي شود، وزير جهاد كشاورزي به تمام حرف هاي پيرمرد طبسي گوش داد اما اين كشاورز پس از پايان سخنش نماند تا پاسخي بگيرد.
او با خواندن دو بيت شعر با لهجه محلي و اين جمله كه «خودتان مي دانيد و مملكت تان خداحافظ» از آنجا رفت.
حجتي كه به دليل لهجه محلي كشاورز طبس، دقيق متوجه حرف هايش نشده بود از مسئولان محلي سئوال كرد كه منظور ايشان چه بود و همراهان گفتند اين پيرمرد از وضعيت گراني و اقتصاد گله كرد.
وزير رو به معاون خود كرد و گفت: «بدو» و دوباره تاكيد كرد «بدو برو ببين مشكلش چيست».
خبرنگار ايرنا در طبس پس از انتشار اين كليپ در فضاي مجازي و تفسيرهاي گوناگون از اين ماجرا، پي اين پيرمرد گشت و با او گفت و گو كرد.
آدرسش را از اهالي منطقه پرسيدم تا بالاخره به خانه اش رسيدم، خانه اي كه ديواري براي حياط نداشت.
مرد كشاورز اهل منطقه ديهشك طبس، مرا به خانه اش دعوت كرد؛ راديو ضبط قديمي، بخاري كوچك، دو مبل رنگ و رو رفته، پشتي هاي كوچك و قديمي و پرده هاي سفيدي كه ساده و كوتاه روي پنجره نصب شده بود و گربه اي كه مدام اصرار داشت وارد خانه شود، خودنمايي مي كرد.
او خود را ميرزاعلي شجاعي متولد 1312 و صاحب 9 فرزند معرفي كرد و گفت: من آقاي وزير را نمي شناختم گاهي تصويرش را در تلويزيون نشان مي داد، از روي شباهت او را شناختم رفتم خدمت ايشان، سلام كردم كه جوابم را دادند و گفتم مي خواهم يك كلام با شما صحبت كنم اجازه مي دهيد يا نه؟ آقاي وزير گفتند هرچه مي خواهي بگو.
وي ادامه داد: گفتم يك عدد گوجه فرنگي در مملكت هفتصد تومان شده و بعد اين شعر را خواندم كه «روزگار است هر روز بدتر مي بينم/ اين جهان را پر از خوف و خطر مي بينم/ دختران را همه جنگ است با مادر/ پسران را به بدخواه پدر مي بينم» و بعد گفتم خودتان مي دانيد و مملكتتان، دست بر شانه ايشان زدم و گفتم خداحافظ و سپس از آنجا رفتم.
ميرزاعلي گفت: پس از اينكه رفتم هنوز دور نشده بودم كه هديه اي از سمت وزير براي من آوردند.
وقتي درباره محتواي هديه سئوال كردم، گفت: اگر برگ گلي از سمت دوست باشد يك دنيا برايم ارزش دارد.
پيرمرد طبسي ادامه داد: خدا خيرش دهد وزير آدم خوبي بود، اگر آدم خوبي نمي بود، نمي ايستاد كه من صحبت كنم يا صحبتم را تمام كنم يا اين كه دستم را به شانه اش بزنم.
وي درباره علت اين كار خود توضيح داد: من از حضور وزير بي اطلاع بودم و براي انجام كاري به شهرك صنعتي رفته بودم كه شنيدم وزير جهاد آمدند.
ميرزاعلي گفت: ديدم خُلق مردم از گراني ها تنگ است و وقتي خلق شما تنگ باشد بدانيد كه خلق ديگران هم تنگ است، مسئولين بايد بر خريد و فروش نظارت دقيق كنند و مردم را وانگذارند؛ «اي خدا مگذار كار من به من/ گر گذاري واي بر احوال من».
او اما 2 گاو شيرده دارد و اضافه مي كند: اين 2 گاو 15 كيلو شير مي دهند و مردم براي خريد آن صف مي كشند برخي مي گويند چرا گران نمي كني وقتي همه جا گران شده و من پاسخ مي دهم من بركت آن را از خدا مي گيرم.
پيرمرد طبسي مي گويد: اگر تمام دنيا را داشته باشيد عاقبت آن مرگ است، اگر خوراك به اندازه كف دست و نصف آن باشد و اگر تن سالم و بي نياز از دارو و دوا باشد، كافي است و بدانيد حاجت خود را از خدا گرفتيد.
وي در پاسخ به سئوالم كه زير پوشش نهادهاي حمايتي هستيد گفت: زير پوشش كميته امام (ره) و حتي بيمه نيستم؛ ما اين چهار روزي كه زنده هستيم به قناعت زندگي مي كنيم.
صحبت هاي من و ميرزاعلي كه به پايان رسيد ظرف ميوه اي آورد؛ به پيرمرد طبسي گفتم آيا مي دانيد كه معروف شده ايد و او گفت: خدا كند كه اين حرف من به نفع همه مردم و جوانان تمام شود و هرچه خدا بخواهد همان مي شود.
او در پايان گفت: شما جوانيد، ممكن است رودربايستي كنيد اما من به راحتي آمدم و حرفم را زدم؛ به همين سادگي.
 

انتهاي پيام /*


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها