ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : بزرگترين چالش‌ شهرهاي هوشمند چيست؟
سه شنبه، 22 آبان 1397 - 12:59     کد خبر: 87921

ترابر نيوز: درحالي كه موضوع شهرهاي هوشمند بيش از پيش بر سر زبان‌ها مي‌افتد و ابعاد مختلف آن مورد بررسي قرار مي‌گيرد، اين گزارش به مرور و معرفي مختصري بر مجموعه‌اي از چالش‌هاي شهرهاي هوشمند مي‌پردازد.
ترابر نيوز:

2

به گزارش ايسنا، با توجه به گسترش روز افزون محبوبيت و استقبال كاربران، شهروندان و دولت هاي مختلف از شهرهاي هوشمند، شهرهاي بسياري در سراسر جهان وجود دارند كه درصدد تبديل به يك شهر هوشمند بوده و به دنبال توسعه زيرساخت‌هاي مربوط به آن هستند.

اينترنت اشيا و شهرهاي هوشمند دو واژه به‌هم وابسته‌اي است كه اين روزها زياد به گوش مي‌خورد؛ چرا كه امروزه شركت‌هاي فعال در زمينه علم و تكنولوژي با همكاري اپراتورهاي مخابراتي مي‌خواهند روياي شهر هوشمندي را كه تمامي اشياء و وسايل آن به اينترنت مجهزند و كارها با سرعت بسياري قابل انجام خواهد بود، محقق كنند.

غول‌هاي تكنولوژي و اپراتورهاي بزرگ همچون نوكيا، هواوي، ورايزن و سيسكو مديريت و راهبري شهرهاي هوشمند را هدف اصلي خود قرار داده‌ و رقابت تنگاتنگي را با يكديگر آغاز كرده‌اند، به گونه‌اي كه موسسه IDC برآورد كرده است اين پيشگامان تا سال ۲۰۲۱ ميلادي حدود ۱۳۵ ميليارد دلار در زمينه ساخت شهرهاي هوشمند در جهان هزينه خواهند كرد.

بر اساس گزارشي كه در وب سايت computerweekly  آمده است، حالا به تازگي محققان و پژوهشگران فعال در اين حوزه ضمن قدرداني تلاش دولت هاي مختلف براي هوشمندسازي شهرها، به آنها هشدار داده‌اند كه شهرهاي هوشمند علي رغم تمامي مزاياي متعددي كه دارند، ريسك و چالش‌هاي زيادي نيز دارند كه بايد به آنها توجه ويژه اي داشت. آنها همچنين خاطرنشان كرده اند كه هكرها و مجرمان سايبري قادر خواهند بود به‌راحتي به دستگاه‌هاي الكترونيكي كاربران و شهروندان كه به خدمات هوشمند شهري متصل است، نفوذ يابند و از طريق آسيب‌پذيري‌هاي احتمالي آنها، كنترل و مديريت تمامي ابزار و دستگاه‌هاي متصل به اينترنت را در دست بگيرند.

يكي از بزرگترين چالش‌هاي شهرهاي هوشمند بدون شك، مساله امنيت سايبري است كه به هكرها و مجرمان سايبري اين امكان را مي‌دهد تا به دستگاه‌هاي الكترونيكي متصل به اينترنت و زيرساخت‌هاي شهري هوشمند نفوذ و دسترسي پيدا كرده و اطلاعات موردنياز خود را تغيير دهند.

روند هوشمندسازي شهرهاي جهان در يكي دوسال گذشته سرعت بسيار زيادي گرفته است به گونه‌اي كه مي‌توان گفت بسياري از شهرهاي بزرگ و مهم در كشورهاي پيشرفته هم‌اكنون نيمي از اين راه را طي كرده و رفته‌اند.

از مهم‌ترين چالش‌هاي شهرهاي هوشمند مي‌توان به "امنيت سايبري ضعيف"، "وضع قوانين و مقررات دقيق و جزئي"،  "اكراه و عدم تمايل شهروندان به هوشمندسازي خدمات شهري"،  "تامين بودجه و مدل‌هاي تجاري از سوي دولت" و " توسعه زيرساخت‌هاي هوشمند مربوط به حوزه هاي مختلف نظير انرژي، آب و سيستم هاي حمل و نقل" اشاره كرد.

از مهم ترين شاخص‌هايي كه در هوشمندسازي شهرهاي جهان موثر است، مي‌توان به ساختمان هوشمند، جمع‌آوري هوشمند زباله، حفظ محيط زيست، ديجيتالي شدن تمامي امور دولت و كارهاي اداري، دسترسي كامل، راحت و همگاني به اينترنت ۴G LTE، فراواني دسترسي به هات اسپات اينترنت واي فاي، استفاده همه گير از گوشي‌هاي هوشمند و دستگاه‌هاي الكترونيكي، استانداردهاي زندگي، چگونگي توسعه فرآيند هوشمند شدن شهرها، سرويس به اشتراك‌گذاري خودرو و تاكسي آنلاين، هوشمند كردن سيستم ترافيك، برنامه‌ريزي شهري، آموزش، مشاركت شهروندان، اكوسيستم اقتصادي، پاركينگ هوشمند، انرژي پاك، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي برقي و الكتريكي، سرعت بالاي اينترنت و حمل و نقل عمومي هوشمند اشاره كرد.

انتهاي پيام

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها