ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : كاهش بيش از ۲۵۴ كيلومتر مربعي وسعت درياچه اروميه+ جدول
چهارشنبه، 22 آذر 1396 - 14:29     کد خبر: 82514

ترابر نيوز: بنا بر آمار اعلام شده از ابتداي سال آبي ۹۶-۹۷، حجم آب درياچه اروميه با كاهش ۰.۳۹ ميليارد متر مكعبي همراه بوده است.
ترابر نيوز:
به گزارش خبرگزاري ميزان، احياي درياچه اروميه و پايداري شرايط آن يكي از حساسيت‌هاي محيط زيستي و منابع آبي كشور محسوب مي‌شود كه اين اقدام با توجه به خشكسالي‌هاي اخير اهميت بالايي پيدا كرده است.

در همين راستا ستاد احياي درياچه اروميه از سال آبي ۹۳-۹۴ فعاليت خود را آغاز كرد تا بر خشكسالي يك دهه گذشته اين درياچه فائق آيد.

بارش ها در سال آبي ۹۶-۹۷ برخلاف سال‌هاي قبل تاحدودي روي خوش به منابع آبي حوضه اروميه نشان داد تا جايي كه از ابتداي مهرماه تا ۲۰ آذرماه سال جاري ميزان بارش به ۷۳.۴ ميليمتر رسيده است كه اين رقم در مدت مشابه سال گذشته ۶۷.۸ ميليمتر به ثبت رسيده كه مقايسه آمار نشان دهنده افزايش ۸.۳ درصدي بارش‌ها در مدت ذكر شده است.

كاهش بيش از ۲۵۴ كيلومتر مربعي وسعت درياچه اروميه/ تراز سطح آب ۰.۲۱ متر كاسته شد+ جدول

وسعت درياچه اروميه در روز بيستم آذرماه ۱۷۴۷.۱۱ كيلومتر مربع اعلام شده كه در مدت مشابه سال گذشته ۲۰۰۱.۶۱ كيلومترمربع را نشان مي‌دهد به طوريكه وسعت اين درياچه بنا بر آمار بلند مدت ۴۵۲۶.۷ كيلومتر مربع به ثبت رسيده است.

در اين ميان وسعت درياچه اروميه در زمان ذكرشده و از ابتداي سال آبي ۹۶-۹۷ با كاهش ۲۵۴.۵۰ كيلومتر مربعي روبرو بود كه اين رقم در دراز مدت كاهش ۲۷۷۹.۶۲ كيلومتر مربعي را نشان مي‌دهد.

تراز سطح آب به عنوان يكي ديگر از شاخص‌هاي مهم در سنجش پهنه‌هاي آبي حاكي از افت ۰.۲۱ متر سطح آب است به گونه‌اي اين شاخص از ابتداي سال آبي تا ۲۰ آذرماه ۱۲۷۰.۲۹ متر محاسبه شده كه اين رقم در سال گذشته ۱۲۷۰.۵۰ متر بوده و آمار بلند مدت نشان دهنده تراز ۱۲۷۴.۶۷ متري آب در اين درياچه بوده است.

لازم به ذكر است كه حجم آب موجود در درياچه اروميه از ابتداي سال آبي ۹۶-۹۷ تا بيستم آذرماه ۱.۰۸ ميليارد متر مكعب بوده است كه اين رقم در مدت مشابه سال گذشته رقم ۱.۴۷ ميليارد متر مكعب را نشان مي‌دهد كه بنابر آمار ميانگين بلند مدت حجم آب اين درياچه ۱۶.۲۷ ميليارد متر مكعب بوده است.

در اين بين حجم آب موجود در درياچه در ۲۰ آذرماه سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۰.۳۹ ميليارد مترمكعب كاهش را نشان مي‌دهد كه اين رقم در دراز مدت به منفي ۱۵.۱۹ ميليارد مترمكعب رسيده است.

كاهش بيش از ۲۵۴ كيلومتر مربعي وسعت درياچه اروميه/ تراز سطح آب ۰.۲۱ متر كاسته شد+ جدول

انتهاي پيام/


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها