ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : پليس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط كساني بوده كه بيش از ۲ سال از دريافت گواهينامه رانندگي‌شان گذشته
دوشنبه، 27 فروردین 1403 - 12:02     کد خبر: 105263

ترابر نيوز:
سردار سيد تيمور حسيني رئيس پليس راهور فراجا گفت كه بر خلاف باور رايج غلط در نوروز ۱۴۰۳ سهم كساني كه كمتر از يك سال از گواهينامه آن‌ها مي‌گذرد در وقوع تصادفات صفر درصد بوده است. همچنين تنها چهار درصد از تصادفات به خاطر رانندگاني است كه بين يك تا دو سال از گواهينامه آن‌ها مي‌گذرد و اين يعني ۹۶ درصد از تصادفات توسط كساني بوده كه بيش از ۲ سال از دريافت گواهينامه رانندگيشان گذشته است.
 

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

ايسنا: رئيس پليس راهور فراجا گفت كه بر خلاف باور رايج غلط در نوروز ۱۴۰۳ سهم كساني كه كمتر از يك سال از گواهينامه آن‌ها مي‌گذرد در وقوع تصادفات صفر درصد بوده است. همچنين تنها چهار درصد از تصادفات به خاطر رانندگاني است كه بين يك تا دو سال از گواهينامه آن‌ها مي‌گذرد و اين يعني ۹۶ درصد از تصادفات توسط كساني بوده كه بيش از ۲ سال از دريافت گواهينامه رانندگيشان گذشته است.

سردار سيد تيمور حسيني درباره فعاليت پليس‌ راهنمايي رانندگي در ايام تعطيلات نوروزي گفت: طرح نوروزي پليس در جاده‌ها از ۲۴ اسفندماه آغاز شد، اما به عبارت بهتر مي‌توان گفت كه فعاليت ويژه ما در خصوص سفرها از ابتداي ماه رمضان آغاز شد و تا پايان تعطيلات عيد فطر و بازگشت مسافران ادامه داشت. مي‌توانم بگويم كه همكاران من در پليس راهور به مدت يك ماه درگير ماموريت سفرهاي جاده‌اي بودند.

 
 

رئيس پليس راهور فراجا در خصوص آمار بالاي تلفات در تصادفات نيز گفت:‌ موضوع تصادف يك موضوع تك مولفه‌اي نيست و مسائل بسياري در آن دست دارند. در يك تقسيم‌بندي كلي مي‌توان گفت سه عامل راه، وسيله نقليه و انسان در وقوع تصادف نقش دارند. تصادف از منظر حادث شدن بيشتر به عامل انساني بستگي دارد. در طول سال ۱۴۰۲ و طرح نوروزي حدود ۹۱ درصد از تصادفات به دليل عامل انساني بوده‌ است. متاسفانه در نوروز امسال نيز عامل انساني ۹۲ درصد سهم را به خود اختصاص داده است.

وي ادامه داد: اما نبايد فراموش كنيم كه وسايل نقليه و راه بيش از هر چيز در نتيجه و آثار تصادف نقش دارند؛ به اين صورت كه زماني كه خطاي انساني منجر به تصادف مي‌شود، شرايط و استانداردهاي راه مي‌تواند اين خطا را جبران كند و به اين مسئله بخشنده بودن راه مي‌گويند. وسايل نقليه نيز در اثر تصادف نقش دارند؛ به اين مسئله كه سامانه‌هاي ايمني خودرو مي‌توانند از جان راننده و سرنشينان محافظت كنند. در نتيجه سهم انساني تنها در وقوع تصادفات بسيار بالا است.

 

رئيس پليس راهور فراجا درباره مجازات تخلفات رانندگي نيز گفت:‌ قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي از ابتداي سال ۹۰ اجرا شد؛ در اين قانون قانونگذار به دولت اجازه داد تا هر سه سال يك بار با توجه به نرخ تورم بازنگري انجام دهند. امسال قصد بازنگري پس از هفت سال وجود دارد كه نيازي به مصوبه مجدد مجلس ندارد. نگاه ما در اين موضوع به گونه‌اي است كه قصد داريم رفتارهاي انساني را اصلاح و در واقع از وقوع تصادفات مرگبار جلوگيري كنيم.

حسيني درباره آمار تصادفات نيز گفت: ما در سال ۱۴۰۲ بيش از ۳۴۹ هزار فقره تصادف منجر به جرح و فوت داشتيم كه در اثر آن ۴۳۵ هزار نفر مصدوم شده يا جان باختند. ما خواستيم ببينيم خودروهاي ما چقدر توانسته‌اند پس از تصادف از جان شهروندان حفاظت كنند؛ اين آمار بسيار مهم است چرا كه امروز يكي از مسائل جدي ما توجه ويژه به استحكام بدنه در ايمني خودروهاي ما است. ما بايد بدانيم كه پس از وقوع تصادف نياز به ايمني در خودروها داريم تا آمار فوتي و جرح كاهش پيدا كند.

وي ادامه داد: يكي از نكاتي كه ما با آن در تعطيلات و شرايط خاص مواجه هستيم تاثير رانندگان بومي و غير بومي در تصادفات است؛ رانندگان غيربومي همان مسافران ما هستند كه به هرجايي از كشور رفته‌اند. يكي از دلايل اصلي تصادف اعتماد به نفس بالاي رانندگان بومي نسبت به محيط است. به همين دليل نيز تعداد رانندگان بومي مقصر معمولا بيشتر از ديگر گروه است. در موضوع سوانح رانندگي در ايام خاص نياز به تقسيم‌بندي مناسبي هستيم تا بدانيم جمع‌بندي و نتيجه‌گيري بهتري دست پيدا كنيم.

 رئيس پليس راهور فراجا درباره نقش رانندگان جديد در وقوع تصادفات گفت: معمولا ايراد مي‌گيرند كه چون آموزش‌ها كيفي نيستند، رانندگان جديد بيشتر تصادف مي‌كنند، اما آمار نشان مي‌دهد كه اينطور نيست. طبق آمار ارائه شده در نوروز ۱۴۰۳ سهم كساني كه كمتر از يك سال از گواهينامه آن‌ها مي‌گذرد در وقوع تصادفات صفر درصد است. همچنين تنها چهار درصد از تصادفات به خاطر رانندگاني است كه دو سال از گواهينامه آن‌ها مي‌گذرد. اين يعني ۹۶ درصد از تصادفات توسط كساني بوده كه بيش از ۲ سال است كه رانندگي كرده‌اند.

وي افزود: موضوعات بسياري از جمله روانشناختي، اجتماعي يا حتي اقتصادي مي‌توانند در تصادفات تاثيرگذار باشند و ما بايد با دقتي بيشتر تحليل‌ها را انجام دهيم. متاسفانه بسياري از تصادفات براي سنيني رخ مي‌دهد كه براي كشور به عنوان جوان شناخته مي‌شوند. متاسفانه از ۲۰ الي ۵۰ ساله‌ها ۷۰ درصد از قرباني‌ها را شكل مي‌دهند.

حسيني همچنين گفت: متاسفانه ۵۲ درصد از افراد پس از تصادف شديد در محل فوت مي‌كنند و پس از آن شش درصد در مسير جان خود را از دست مي‌دهند و در نهايت ۴۲ درصد از افراد در مراكز درماني فوت مي‌كنند. اين يعني ما بايد تمركز ويژه‌اي به تصادفات و مراكز درماني داشته باشيم. ما از وزارت بهداشت و دولت انتظار داريم كه به اين شرايط رسيدگي كنند.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها