ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : حمل و نقل عمومي در ژاپن؛ سريع، دقيق و مطمئن
سه شنبه، 28 فروردین 1403 - 08:10     کد خبر: 105148

ترابر نيوز:

ژاپن در چند دهه اخير تصويري از يك كشور مدرن و پيشرفته در ذهن جهانيان ايجاد كرده است و سيستم حمل و نقل عمومي در ژاپن، نقش مهمي در به وجود آمدن اين ذهنيت ايفا كرده است.

پيشرفت تكنولوژي به همراه دقت و تعهد ذاتي فرهنگ ژاپن، باعث شده است تا اين كشور به خصوص در كلانشهرهاي خود، سيستم حمل و نقل كارآمد و موثري داشته باشد. حمل و نقل عمومي در ژاپن به زمانبندي دقيق و سر وقت بودن، تكنولوژي‌هاي بالا، خدمات بينظير و همچنين ازدحام زياد مسافران شهرت دارد.
اگر شما نيز با تور ژاپن راهي سرزمين آفتاب تابان و نينجاها و سامورايي‌ها هستيد، بد نيست با سيستم حمل و نقل عمومي در ژاپن آشنا شويد تا سفري راحت، سريع و ارزان را تجربه كنيد.

[lwptoc]

انواع وسايل حمل و نقل عمومي در ژاپن

قطار

قطار

قطار

شبكه ريلي ژاپن بسيار گسترده است و چهار جزيره اصلي ژاپن، يعني هونشو (Honshu)، هوكايدو(Hokkaido)، كيوشو (Kyushu) و شيكولو (Shikoku) را به طور كامل پوشش مي‌دهد. قطارها يكي از بهترين وسايل حمل و نقل عمومي در ژاپن هستند كه مي‌توانيد به راحتي با آنها به گوشه و كنار ژاپن برويد و سفر دلنشيني را تجربه كنيد.
تقريبا حدود 70 درصد از شبكه ريلي ژاپن توسط راه آهن ژاپن (Japan Railways) اداره مي‌شود و باقي آن كه اغلب در كلانشهرها است، در اختيار چندين شركت خصوصي ديگر است.
براي استفاده از قطارهاي سيستم حمل و نقل عمومي در ژاپن، انواع مختلفي از بليت و كارت اعتباري وجود دارد كه مي‌توانيد بر اساس نيازها و شرايط خود، يكي از آنها را انتخاب كنيد. ساده‌ترين بليت قطارهاي ژاپن jōsha ryōkin نام دارد كه شما را تنها از نقطه A به نقطه B خواهد برد.
قيمت اين بليت بر اساس مسافت محاسبه مي‌شود؛ در مسيرهاي كوتاه براي هر كيلومتر حدود 20 ين (واحد پول ژاپن) و براي مسيرهاي طولاني‌تر كمتر از 10 ين براي هر كيلومتر خواهد بود.

[irp posts=”5337″ name=”بهترين رستوران‌هاي توكيو براي خوردن يك غذاي خوشمزه”]

[irp posts=”5539″ name=”راهنماي خريد بهترين سوغات توكيو”]

شينكانسن

شينكانسن

شينكانسن (Shinkansen)

اما يكي از مهمترين وسايل حمل و نقل عمومي در ژاپن كه از نمادهاي پيشرفت تكنولوژي در اين كشور به شمار مي‌رود، قطارهاي شينكانسن يا قطارهاي سريع السير هستند. اين قطارها كه در زبان انگليسي با نام قطار گلوله‌اي (bullet trains) شناخته مي‌شوند، از سال 1964 افتتاح شده‌اند و يك پيشرفت عظيم در تكنولوژي و حمل و نقل عمومي در ژاپن به شمار مي‌روند. جالب است بدانيد كه ركورد سرعت اين قطارها در سفرهاي آزمايشي به 603 كيلومتر در ساعت نيز رسيده است! البته در واقعيت اين قطارها زماني كه قصد جابجايي مسافران را دارند، تنها تا 320 كيلومتر در ساعت سرعت مي‌گيرند.
قطارهاي شينكانسن جزاير هونشو، كيوشو و هوكايدو كه از جزاير اصلي ژاپن هستند را تحت پوشش دارند و توكيو را به اكثر شهرهاي بزرگ ژاپن متصل مي‌كنند.
اما اين وسيله حمل و نقل عمومي در ژاپن، علاوه بر سرعت بالا مزاياي ديگري نيز دارد. يكي از اصلي‌ترين مزايا و ويژگي‌هاي اين قطارها كه در دنيا نيز شهرت دارد، دقت و سر وقت بودن آنهاست. باور كردني نيست اما تاخير در ايستگاه قطار ژاپن معني ندارد و اين قطارها بدون تلف كردن حتي يك ثانيه و دقيقا سر زمان تعيين شده حركت مي‌كنند.
همچنين اين قطارها بسيار راحت و جادار هستند و با وجود سرعت بالا، هيچ صدايي به درون قطار منتقل نمي‌شود. همچنين در تاريخ 50 و خورده‌اي ساله اين قطارها، تا كنون هيچ حادثه منجر به فوتي اتفاق نيافتاده است.
براي سوار شدن به اين قطارهاي سريع السير، علاوه بر پرداخت هزينه بليت كه در قسمت قبل توضيح داديم، بايد يك هزينه جداگانه نيز بپردازيد. اين مبلغ نيز بر اساس مسافت طي شده محاسبه مي‌شود و از 800 ين براي مسيرهاي كوتاه تا 11 هزار ين براي مسيرهاي طولاني متفاوت است.

 

[sc name=”highlight” text=”ركورد سرعت قطارهاي شينكانسن در سفرهاي آزمايشي به 603 كيلومتر در ساعت نيز رسيده است! البته در واقعيت اين قطارها زماني كه قصد جابجايي مسافران را دارند، تنها تا 320 كيلومتر در ساعت سرعت مي‌گيرند.” ]

 

مترو توكيو

مترو توكيو

مترو توكيو

اما علاوه بر استفاده از قطار و شينكانسن، يك گزينه ديگر نيز براي حمل و نقل عمومي در توكيو پيش روي شما خواهد بود و آن قطار زيرزميني يا متروي توكيو است. متروي توكيو نيز مانند قطارهاي ژاپن بسيار كارآمد و مناسب است و با داشتن 13 خط و بيش از 280 ايستگاه، تمام نقاط اين كلانشهر بسيار بزرگ را پوشش مي‌دهد.
در واقع با اين وسيله حمل و نقل عمومي توكيو مي‌توانيد به راحتي و در كمترين زمان ممكن، به هر نقطه‌اي در پرجمعيت شهر دنيا سفر كنيد. متروي توكيو عالي و كم هزينه براي حمل و نقل بين مركز شهر و فرودگاه‌هاي توكيو است و با داشتن تابلوها و راهنماهاي چند زبانه، گردشگران بسياري از آنها استفاده مي‌كنند.
براي خريد بليت متروي توكيو بايد حتما به يك نكته توجه داشته باشيد. متروي توكيو توسط دو شركت توكيو مترو (Tokyo Metro) و تويي (Toei) مديريت مي‌شود و براي استفاده از خط‌هاي هر كدام، بايد بليت جداگانه‌اي خريداري كنيد.
بليت متروي توكيو نيز بر اساس مسافت شما حساب خواهد شد. بليت خطوط توكيو مترو بين 170 تا 320 ين و بليت خطوط تويي بين 180 تا 430 ين قيمت دارد.

اتوبوس‌هاي محلي - حمل و نقل عمومي در ژاپن

اتوبوس‌هاي محلي

اتوبوس‌هاي محلي

دو نوع اتوبوس در سيستم حمل و نقل عمومي در ژاپن وجود دارد كه يكي اتوبوس‌هاي محلي براي مسيرهاي كوتاه، و ديگر اتوبوس‌هاي بزرگراهي براي مسيرهاي طولاني‌تر است.
در شهرهايي چون توكيو و اوساكا كه شبكه حمل و نقل ريلي گسترده‌اي دارند، اتوبوس‌هاي محلي وسيله جايگزيني براي قطار و مترو هستند. اما در شهرهايي چون توكيو كه شبكه حمل و نقل ريلي در آنها از تراكم كمتري برخوردار است، اتوبوس‌ها يك وسيله ضروري و اصلي به شمار مي‌روند.

 

اتوبوس‌هاي بزرگراهي

اتوبوس‌هاي بزرگراهي

اتوبوس‌هاي بزرگراهي

اتوبوس‌هاي بزرگراهي يكي ديگر از وسايل حمل و نقل عمومي در ژاپن هستند كه جايگزيني ارزان براي قطار حساب مي‌شوند. در صورتيكه قصد داريد مسافت‌هاي طولاني‌تري را طي كنيد و هزينه كمتري نسبت به قطارها (به خصوص قطارهاي سريع السير) بپردازيد، اتوبوس‌هاي بزرگراهي گزينه بسيار مناسبي براي شما خواهند بود.

تاكسي

تاكسي

تاكسي

تاكسي‌ها در ژاپن نسبتا گران هستند و با توجه به گستردگي شبكه حمل و نقل عمومي در ژاپن، استفاده از تاكسي، به خصوص در شهرهاي چون توكيو امري غيرضروري به شمار مي‌رود. البته در شهرهاي چون كيوتو كه شبكه حمل و نقل ضعيفتري دارد، مي‌توان از تاكسي‌ها به عنوان مكمل اتوبوس و قطار استفاده كرد.
البته در حدود نيمه شب كه زمان فعاليت اتوبوس‌ها و قطارهاي ژاپن به پايان مي‌رسد، استفاده از تاكسي تنها راه موجود است و به همين دليل تقاضاي آن نيز افزايش مي‌يابد و بايد زمان زيادي را در ايستگاه‌هاي تاكسي صبر كنيد.
براي گرفتن تاكسي يا مي‌توانيد به ايستگاه‌هاي تاكسي كه بيرون ايستگاه‌هاي قطار و برخي مراكز خريد ژاپن قرار دارد مراجعه كنيد، يا هر كجا كه يك تاكسي خالي مشاهده كرديد، با اشاره دست آن را متوقف كنيد.
هزينه كرايه تاكسي به منطقه مورد نظر، نوع تاكسي و شركت تاكسيراني بستگي دارد اما به طور كلي هزينه آن از 400 تا 700 ين براي دو كيلومتر اول شروع شده و بين 80 تا 90 ين براي هر 400 متر به آن اضافه مي‌شود. همچنين شب‌ها حدود 20 درصد به اين قيمت‌ها افزوده خواهد شد.

اجاره دوچرخه - حمل و نقل عمومي در ژاپن

اجاره دوچرخه

اجاره دوچرخه

اما با وجود پيشرفت تكنولوژي، ژاپني‌ها هنوز به دوچرخه سواري عادت دارند و مشاهده خيل عظيم دوچرخه سواران در كلانشهرهايي چون توكيو امري عادي است. شما نيز به عنوان گردشگر مي‌توانيد به ايستگاه‌هاي اجاره دوچرخه مراجعه كنيد و يك دوچرخه براي گشت و گذار در ژاپن كرايه كنيد. در اكثر جاذبه‌هاي گردشگري مي‌توانيد اين ايستگاه‌ها را پيدا كنيد و با اجاره يك دوچرخه، سفري راحت و ارزان را تجربه كنيد.
به طور كلي هزينه اجاره دوچرخه براي هر ساعت بين 100 تا 300 ين، 400 تا 800 ين براي نيمروز و 1000 تا 1200 يورو براي يك روز خواهد بود.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها